Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606716)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    15.07.2009

    Wyrok NSA z dnia 15 lipca 2009 r., sygn. II OSK 1160/08

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Barbara Adamiak Sędzia WSA del. Leszek Kamiński Protokolant Kamil Strzępek po rozpoznaniu w dniu 15 lipca 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 marca 2008 r. sygn. akt VI SA/Wa 171/08 w sprawie ze skargi J. B. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] listopada 2007 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na broń palną myśliwską oddala skargę kasacyjną

    Uzasadnienie

    II OSK 1160/08

    Uzasadnienie

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 20 marca 2008 r., VI SA/Wa 171/08 oddalił skargę J.B. na decyzję Komendanta Głównego Policji z [...] listopada 2007 r., nr [...] w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na posiadanie broni palnej myśliwskiej. Orzeczenie to zapadło w następujących okolicznościach sprawy.

    Komendant Wojewódzki Policji cofnął skarżącemu pozwolenie na broń palną myśliwską zaliczając go do kategorii osób, o których mowa w art. 15 ust. l pkt 6 ustawy z 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r., Nr 52, poz. 525 ze zm.), tj. osób co do których zachodzi uzasadniona obawa, że mogą użyć broni w celu sprzecznym z interesem bezpieczeństwa lub porządku publicznego. Decyzja została wydana w związku ze skazaniem skarżącego (wyrok Sądu Rejonowego w G. - sygn. akt [...]) za przestępstwo z art. 178a § l k.k. (prowadzenie samochodu znajdując się w stanie nietrzeźwości - przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji 0,57 mg/l alkoholu w wydychanym powietrzu, co odpowiada 1,2 - alkoholu we krwi) oraz orzeczeniem w stosunku do niego środka karnego w postaci zakazu prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych w ruchu lądowym przez okres jednego roku.

    Komendant Główny Policji podtrzymał stanowisko zajęte w decyzji organu I instancji. Wskazał, że organy orzekające w sprawie nie naruszyły zasady swobodnej oceny dowodów oraz przepisów prawa materialnego. Postępowanie organów Policji odpowiadało surowym wymogom dla postępowania w sprawach o cofnięcie pozwolenia na broń, określonym w orzecznictwie sądów administracyjnych. Zgodnie z art. 18 ust. l pkt 2 w zw. z art. 15 ust. l pkt 6 ustawy o broni i amunicji, stanowiącym podstawę prawną rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie, właściwy organ Policji cofa pozwolenie na broń w sytuacji, kiedy w danym, konkretnym przypadku zachodzi uzasadniona obawa użycia broni przez jej posiadacza, w celu sprzecznym z interesem bezpieczeństwa lub porządku publicznego. W ocenie organu stwierdzone prawomocnym orzeczeniem sądu przestępstwo może uzasadniać zastosowanie przez organy Policji art. 15 ust. l pkt 6 ustawy, bowiem ustawodawca pozostawił organom kwestię ustalenia także innych okoliczności spełniających dyspozycję tego przepisu prawa. Podniesiono, że Sąd Rejonowy w G., uznał skarżącego za winnego popełnienia zarzucanego mu czynu stanowiącego występek z art. 178a § l k.k. W ocenie organów Policji, tego rodzaju przestępstwo, ze względu na jego okoliczności (stan nietrzeźwości), stopień społecznej szkodliwości (stworzenie zagrożenia także dla życia lub zdrowia innych uczestników ruchu drogowego), oraz ewentualne następstwa (kalectwo lub śmierć ludzi, zniszczenie mienia), winno zostać uznane za niewskazaną przez ustawodawcę przesłankę, o której mowa w art. 15 ust l pkt 6 ustawy. Takie zachowanie skarżącego świadczy o skrajnej nieodpowiedzialności, a także braku wyobraźni, które to cechy mają szczególne znaczenie u osób ubiegających się lub posiadających prawo do broni. Wiąże się ono bowiem ze sferą ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, a sama broń jest niebezpiecznym narzędziem, mogącym wywołać zagrożenie dla tych dóbr w rękach osoby o takich cechach. Zauważono, iż strona zdecydowanie przekroczyła wskazaną w definicji w art. 115 § 16 k.k. normę nietrzeźwości (0,25 mg/dm3, i miała 0,57 mg/l alkoholu w wydychanym powietrzu). W ocenie organów skarżący z pełną świadomością godził się na ewentualne tragiczne - także dla siebie - skutki swojego zachowania.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Wskaźnik: Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w 2024 r.
    • Ułatwienia w dostępie do broni – zmiany wprowadzone ustawą deregulacyjną
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.