Wyrok NSA z dnia 29 września 2009 r., sygn. II OSK 1067/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Roman Hauser Sędziowie sędzia del. NSA Zofia Flasińska (spr.) sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Protokolant Katarzyna Latuszek po rozpoznaniu w dniu 29 września 2009 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej T. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 sierpnia 2008 r. sygn. akt VI SA/Wa 2214/07 w sprawie ze skargi T. W. na uchwałę Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia [...] października 2007 r. nr [...] w przedmiocie wyboru ławników 1. oddala skargę kasacyjną 2. odstępuje od zasądzenia kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 21 sierpnia 2008 r. (sygn. akt VI SA/Wa 2214/07) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę T. W. na uchwałę Rady m.st. Warszawy z dnia 11 października 2007 r. Nr XVII/556/2007 w przedmiocie wyboru 88 ławników do Sądu Okręgowego w Warszawie, Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych.
Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
W dniu 18 czerwca 2007 r. Krajowy Zarząd Ogólnopolskiego Akademickiego Związku Zawodowego zgłosił kandydaturę T. W. na ławnika do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy, załączając komplet wymaganych dokumentów m.in. zaświadczenie lekarskie, stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania przez kandydata funkcji ławnika.
Uchwałą Nr VII/127/2007 z dnia 29 marca 2007 r. Rada m.st. Warszawy powołała Zespół opiniujący kandydatury na ławników sądów powszechnych. Zespół ten na posiedzeniu w dniu 16 lipca 2007 r. przyjął wewnętrzny regulamin pracy. Zgodnie z ust. 2 tego regulaminu kandydaci, odnośnie których wpłynął negatywny wywiad środowiskowy z policji, mieli być automatycznie wyeliminowani z kandydowania na funkcję ławnika, z uwagi na to, że nie spełniali przesłanki posiadania nieskazitelnego charakteru.
Wypełniając obowiązek, wynikający z art. 162 § 4 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r.- Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2001 r. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.), zwanej dalej w skrócie u.s.p., Rada m.st. Warszawy zasięgnęła na temat kandydata informacji od właściwych organów Policji. Ze względu na fakt, iż w karcie zgłoszenia T. W. podał dwa adresy, jeden z nich wskazując jako adres zamieszkania, a drugi jako adres korespondencyjny, wywiad środowiskowy na temat kandydata został przeprowadzony w obu podanych przez niego miejscach. W wyniku przeprowadzenia tego wywiadu we wskazanym we wniosku miejscu zamieszkania kandydata ustalono, że nie przebywa on stale pod tym adresem. Sam kandydat dokonał w spółdzielni mieszkaniowej zgłoszenia, że przebywa pod adresem zgłoszonym jako adres do korespondencji. W opinii mieszkańców budynku, jest on osobą chorą psychicznie i nieprzewidywalną. Natomiast wywiad środowiskowy przeprowadzony w drugim z podanych przez kandydata miejsc wskazuje, iż rzeczywiście przebywa on pod adresem wskazanym w karcie zgłoszenia jako adres do korespondencji. W opinii sąsiadów skarżący jest osobą, która przestrzega ładu i porządku publicznego, nie prowadzi uciążliwego trybu życia, nie narusza zasad współżycia społecznego. Mimo to, w miejscu pobytu jest on uważany za "dziwaka i odludka", gdyż swoim zachowaniem sprawia wrażenie osoby z zaburzeniami psychicznymi.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty