Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    26.11.2009

    Wyrok NSA z dnia 26 listopada 2009 r., sygn. II OSK 1829/08

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Włodzimierz Ryms Sędziowie sędzia NSA Jacek Chlebny sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) Protokolant Agnieszka Kuberska po rozpoznaniu w dniu 26 listopada 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 16 września 2008 r. sygn. akt II SA/Ol 450/08 w sprawie ze skargi Zakładu [...] Sp. z o.o. z siedzibą w O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia [...] kwietnia 2008r r. nr [...] w przedmiocie pozwolenia na wytwarzanie odpadów 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie na rzecz Zakładu [...] Sp. z o.o. z siedzibą w O.120 (słownie: sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

    Uzasadnienie

    Wnioskiem z dnia [...] października 2006 r. Zakład [...] Sp. z o.o. w O.wystąpił do Prezydenta Miasta Olsztyna o pozwolenie na wytwarzanie odpadów, w tym oznaczonych kodem 19 12 12 w ilości 75 000 mg/rok. Odpady miały być wytwarzane poprzez przeładunek odpadów komunalnych zmieszanych z pojazdów I stopnia zbierających te odpady na terenie Olsztyna i gmin ościennych, do kontenerów o pojemności 24 m3 z jednoczesnym ich zagęszczeniem. Zestaw dwóch kontenerów miał stanowić pojazd II stopnia do wywozu odpadów do miejsca ich unieszkodliwienia. Technologia przeładunku przewidywała wysypywanie odpadów z samochodu I stopnia na posadzkę hali, a następnie przemieszczeniu ich na przenośnik wznoszący i rewersyjny do pras hydraulicznych wtłaczających odpady do pojemników. W procesie tym odpady zostają zagęszczone w kontenerach zmniejszając swoją objętość o około 50-60%.

    Decyzją z [...] października 2006 r. Prezydent Miasta Olsztyn zezwolił wnioskodawcy m.in. na wytwarzanie odpadów o kodzie 19 12 12 w ilości 75 000 mg/r.

    Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Olsztynie inspirowane wystąpieniem senatora RP w dniu [...] października 2007 r. wszczęło z urzędu postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności ww. decyzji Prezydenta Miasta Olsztyn, po czym decyzją z dnia [...]stycznia 2008 r. nr [...] działając na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 22 i art. 17 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 ze zm.) oraz art. 156 § 1 pkt 2, art. 157 § 1 i 2 i art. 158 § 1 k.p.a. stwierdziło nieważność wspomnianej decyzji Prezydenta, udzielającej Zakładowi [...] Sp. z o.o. w O. pozwolenie na wytwarzanie odpadów, w części dotyczącej zezwolenia na wytwarzanie odpadów o kodzie 19 12 12 w ilości 75 000 mg/r, podnosząc, że decyzja w tym zakresie została wydana z rażącym naruszeniem prawa. Organ argumentował, iż pozwolenie na wytwarzanie odpadów może zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o odpadach uzyskać ich wytwórca, a reguły dotyczące obowiązku uzyskania pozwolenia na wytwarzanie odpadów nie dotyczą odpadów komunalnych (art. 17 ust. 5). Wytwórcą odpadów jest każdy, którego działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów oraz kto przeprowadza wstępne przetwarzanie, mieszanie lub inne działania powodujące zmianę charakteru lub składu tych odpadów. Tymczasem proces opisany we wniosku wskazuje, że w jego trakcie nie dochodzi do zmiany charakteru ani składu odpadów komunalnych, lecz jedynie do zmiany ich objętości. Tym samym w ocenie Samorządowego Kolegium Odwoławczego Zakład [...] Sp. z o.o. w O. nie może być uznany za wytwórcę tego typu odpadów.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Informator dla klientów biur rachunkowych – kalendarium wydarzeń – październik 2025 r.
    • Rozliczanie VAT w systemie kaucyjnym – na podstawie objaśnień MF
    • System kaucyjny w Polsce – dopiero od 1 października 2025 r.
    • Kto będzie płacił podatek od plastiku
    • Nieselektywne zbieranie odpadów jako przesłanka wyższej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami – wyrok NSA
    • USTAWA z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego Art./§ 156
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.