Wyrok NSA z dnia 6 października 2009 r., sygn. I OSK 1477/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Barbara Adamiak, Sędzia NSA Anna Łuczaj (spr.), Sędzia WSA del. do NSA Iwona Kosińska, Protokolant Kamil Wertyński, po rozpoznaniu w dniu 6 października 2009r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej S. J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 lipca 2008r. sygn. akt IV SA/Wa 450/08 w sprawie ze skargi S. J. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] 2008r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie do ponownego rozpoznania.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 17 lipca 2008 r., sygn. akt IV SA/Wa 450/08 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę S. J. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] 2008 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Sąd podał, iż decyzją z dnia [...] 2007 r., Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi odmówił stwierdzenia nieważności decyzji Naczelnika Gminy R. z dnia [...] 1977 r. w sprawie przejęcia na własność Państwa gospodarstwa rolnego o powierzchni [...] ha położonego w B., Gmina R., stanowiącego byłą własność J. O. Organ podał, że decyzją z dnia [...] 1977 r. Naczelnik Gminy R. , na podstawie ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o przekazywaniu gospodarstw rolnych na własność Państwa za rentę i spłaty pieniężne (Dz.U. Nr 21, poz. 118), przejął z urzędu na rzecz Skarbu Państwa, w zamian za rentę, gospodarstwo rolne należące do J. O. - biorąc za podstawę uzasadnienia opinię służby rolnej o niskim poziomie produkcji zwierzęcej i roślinnej. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wskazał, że stwierdzenie nieważności decyzji administracyjnej jest nadzwyczajnym środkiem kontroli stosowanym tylko w razie ciężkiego naruszenia prawa, tkwiącego w samej decyzji. Stosownie do art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a. ciężkie naruszenie prawa występuje wówczas, gdy organ wykaże, że oceniana decyzja została wydana z rażącym naruszeniem prawa, m.in. w wypadku, gdy decyzja wydana została wbrew nakazowi lub zakazowi ustanowionemu w przepisie prawnym. Zgodnie z treścią art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o przekazywaniu gospodarstw rolnych na własność Państwa za rentę i spłaty pieniężne gospodarstwo rolne mogło być przejęte z urzędu na rzecz Skarbu Państwa za rentę, jeżeli wykazywało niski poziom produkcji, a rolnik osiągnął odpowiedni wiek, tj. 60 lat dla mężczyzny, 55 lat dla kobiety lub został zaliczony do jednej z grup inwalidzkich. W § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 26 marca 1968 r. w sprawie zaliczania gospodarstw rolnych do kategorii wykazujących niski poziom produkcji wskutek zaniedbania i w sprawie ustalania wysokości nakładów niezbędnych do przywrócenia żyzności gruntów (Dz. U. Nr 11, poz. 58) gospodarstwa rolne były uznawane za wykazujące niski poziom produkcji wskutek zaniedbania, a w szczególności wskutek niekorzystania ze środków wpływających na wzrost produkcji rolnej, jeżeli w ciągu ostatnich 3 lat przed przejęciem nie wszystkie grunty orne były rolniczo wykorzystane (pkt 1) lub plony czterech zbóż i ziemniaków były niższe co najmniej o 1/3 od przeciętnych plonów osiąganych w danej wsi na podobnych glebach, a przy tym obsada bydła, trzody chlewnej i owiec wynosiła łącznie na 1 ha użytków rolnych mniej niż 0,4 sztuki przeliczeniowej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty