03.07.2009

Postanowienie NSA z dnia 3 lipca 2009 r., sygn. I OSK 760/09

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Joanna Banasiewicz po rozpoznaniu w dniu 3 lipca 2009 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. Z. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 lutego 2009 r., sygn. akt II SA/Wa 15/09 o odrzuceniu skargi A. Z. na cofnięcie przez Prokuratora Apelacyjnego w Warszawie zezwolenia na dalsze odbywanie pozaetatowej aplikacji w Prokuraturze Rejonowej [...] postanawia: oddalić skargę kasacyjną

 

UZASADNIENIE

Postanowieniem z dnia 4 marca 2005 r., sygn. akt II SA 3983/03 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę A. Z. na cofnięcie przez Prokuratora Apelacyjnego w Warszawie zezwolenia na dalsze odbywanie pozaetatowej aplikacji w Prokuraturze Rejonowej [...]. W uzasadnieniu orzeczenia Sąd wskazał, iż cofnięcie zezwolenia nie jest decyzją administracyjną, ani innym aktem lub czynnością, na które przysługuje skarga do sądu administracyjnego, w związku z czym skarga w tym zakresie jest niedopuszczalna.

Po rozpoznaniu skargi kasacyjnej A. Z. Naczelny Sąd Administracyjny postanowieniem z dnia 7 listopada 2008 r. sygn. akt I OSK 1236/08 uchylił zaskarżone postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania. W uzasadnieniu NSA stwierdził, iż sąd pierwszej instancji dokonał błędnej wykładni przepisów zawartych w ustawie z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 206 ze zm.). Uregulowania tej ustawy świadczą, iż w toku postępowania zarówno kwalifikacyjnego, jak i cofnięcia aplikantowi zezwolenia na odbywanie aplikacji pozaetatowej rozstrzygana jest indywidualna sprawa z zakresu administracji publicznej. Przepisy ustawy o prokuraturze nie przewidziały cofnięcia zezwolenia na dalsze odbywanie pozaetatowej aplikacji w formie decyzji administracyjnej, nie wskazały też sposobu odwołania. Jednakże czynność, która wprawdzie nie ma charakteru decyzji czy postanowienia, ale jest podejmowana w sprawach indywidualnych ma charakter publicznoprawny i dotyczy uprawnienia lub obowiązku wynikającego z przepisów ustawy o prokuraturze. Dlatego, zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, skarżącemu służyło odwołanie do Prokuratora Generalnego, jako organu instancyjnie nadrzędnego w stosunku do Prokuratora Apelacyjnego, zgodnie z ogólną normą wynikającą z art. 127 § 2 k.p.a. i zasadą dwuinstancyjności postępowania administracyjnego. Tym samym NSA uznał, że nie został wyczerpany tok postępowania odwoławczego poprzedzającego możliwość skorzystania przez A. Z. z sądowej kontroli aktu administracyjnego wydanego przez organ administracji publicznej (postanowienie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 czerwca 2008 r., sygn. akt P 15/06). Jednocześnie NSA stwierdził, że Sąd pierwszej instancji niezasadnie odrzucił skargę A. Z. ze względu na uznanie, iż sprawa niniejsza nie należy do właściwości sądu administracyjnego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty