Wyrok NSA z dnia 9 czerwca 2009 r., sygn. II GSK 962/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Rafał Batorowicz Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia NSA Zofia Borowicz (spr.) Protokolant Michał Sikora po rozpoznaniu w dniu 2 czerwca 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej US P. Spółki z o.o. we W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 22 lipca 2008 r. sygn. akt VII SA/Wa 643/08 w sprawie ze skargi US P. Spółki z o.o. we W. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] stycznia 2008 r. nr [...] w przedmiocie nakazania natychmiastowego zaprzestania prowadzenia reklamy produktu leczniczego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia 22 lipca 2008r. o sygn. akt VII SA/Wa 643/08 oddalił skargę U. P. Sp. z o.o. w W. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] stycznia 2008 r. nr [...] w przedmiocie nakazu natychmiastowego zaprzestania prowadzenia reklamy.
Za podstawę rozstrzygnięcia Sąd I instancji przyjął następujące ustalenia.
Decyzją z dnia [...] listopada 2007 r., znak: [...], Główny Inspektor Farmaceutyczny na podstawie 62 ust 2 pkt 1 i ust 3 w zw. z art. 53 ust 1 i art. 55 ust 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne ( Dz. U. z 2004 nr 53, poz. 533 ze zm.) zwaną dalej Prawo farmaceutyczne; § 2 ust 5 i § 3 ust 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie reklamy produktów leczniczych (Dz. U. nr 230, poz. 1936) zwanym dalej rozporządzeniem nakazał firmie U. P. Sp. z o.o. natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia reklamy produktu leczniczego A. E oraz A. N. w postaci 30 sekundowego spotu emitowanego w telewizji, zawierającego sformułowanie "A. E. Extra skuteczny, ale bezpieczny".
Organ wskazał, iż zawarte w reklamie stwierdzenia: "Co siódmy Polak cierpi z powodu silnego bólu nigdzie nie mogąc znaleźć pomocy" oraz "A. E. Extra skuteczny, ale bezpieczny", stanowią naruszenie art. 53 ust. 1 Prawa farmaceutycznego, w myśl którego reklama produktu leczniczego nie może wprowadzać w błąd, powinna prezentować produkt leczniczy obiektywnie oraz informować o jego racjonalnym stosowaniu. Organ powołał się na opinię Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, z której wynika, że użyte w reklamie sformułowanie "A. E. Extra skuteczny, ale bezpieczny" może prowadzić do błędnej oceny bezpieczeństwa stosowania tego produktu przez samo-leczącego się pacjenta.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty