21.05.2009 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 21 maja 2009 r., sygn. I GSK 717/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Sędziowie NSA Krystyna Anna Stec Janusz Zajda (spr.) Protokolant Magdalena Rosik po rozpoznaniu w dniu 21 maja 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. H. - P. W. "H." I. - E. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 4 grudnia 2007 r. sygn. akt III SA/Po 505/07 w sprawie ze skargi I. H. - P. W. "H." I. - E. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] kwietnia 2007 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 4 grudnia 2007 r., sygn. akt III SA/Po 505/07 oddalił skargę I. H. - P.W. "H." I.-E. w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z [...] kwietnia 2007 r., nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe.

Sąd orzekał w następującym stanie sprawy.

Naczelnik Urzędu Celnego w L. decyzją z [...] grudnia 2004 r., nr [...] uznał za nieprawidłowe zgłoszenie celne SAD nr [...] z [...] października 2002 r., dokonane przez I. H. - P.W. "H." I.-E., w części dotyczącej stawki celnej i kwoty długu celnego. Organ określił dług celny w prawidłowej wysokości i wezwał importera do uiszczenia należności celnych od sprowadzonej odzieży oraz odsetek wyrównawczych.

Organ podał, że do zgłoszenia celnego SAD dołączono m.in. faktury handlowe nr [...] z [...] sierpnia 2002 r. oraz nr [...] z [...] sierpnia 2002 r. oraz świadectwo pochodzenia towaru Form A nr [...] z [...] sierpnia 2002 r., oraz nr [...] z [...] sierpnia 2002 r. Wskazał również, że polskie organy celne zwróciły się do ch. władz celnych o dokonanie weryfikacji pod względem autentyczności i poprawności danych m.in. powyższego dokumentu. Pismami z [...] września 2003 r., nr [...] oraz z [...] października 2003 r., nr [...] ch. władze celne nie potwierdziły ich autentyczności.

Negatywny wynik weryfikacji był podstawą do zmiany stawki konwencyjnej w wysokości 18% na stawkę autonomiczną lub stawkę konwencyjną o ile byłaby wyższa od stawki celnej autonomicznej (w stosunku do towarów dla których brak jest wymaganego świadectwa pochodzenia, ale można ustalić kraj lub region pochodzenia). W niniejszej sprawie, negatywny wynik weryfikacji uniemożliwił przyjęcie dokumentów w postaci ww. świadectw pochodzenia jako prawidłowych dowodów uprawniających do zastosowania konwencyjnej stawki celnej w wysokości 18%. Wobec powyższego dla towaru z pozycji 1, 2 i 3 SAD, objętego fakturą nr [...] zastosowano autonomiczną stawkę celną w wysokości 60%. Kraj pochodzenia - Ch. - ustalono na podstawie zapisu na fakturze. Natomiast odnośnie towaru objętego fakturą nr [...] w związku z nieważnością świadectw pochodzenia, oraz brakiem zapisu o pochodzeniu towaru na dokumentach dołączonych do zgłoszenia celnego zastosowano stawkę celną 120%. Nałożenie obowiązku uiszczenia odsetek wyrównawczych wynikało z zarejestrowania kwoty długu celnego na podstawie nieprawidłowych danych - przedłożonego przez stronę nieautentycznego świadectwa pochodzenia.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty