Wyrok NSA z dnia 12 maja 2009 r., sygn. I GSK 700/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Robotowska (spr.) Sędzia NSA Kazimierz Brzeziński Sędzia NSA Tadeusz Cysek Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 12 maja 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. H. - P. W. "H." I. - E. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 4 grudnia 2007 r. sygn. akt III SA/Po 231/07 w sprawie ze skargi I. H. - P. W. "H." I. - E. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] stycznia 2007 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 4 grudnia 2007 r., sygn. akt III SA/Po 231/07, Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. oddalił skargę I. H., prowadzącego działalność gospodarczą jako P. W. "H." I. - E., na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] stycznia 2007 r. o nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe. Decyzją tą utrzymano w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w L. z dnia [...] marca 2005 r., nr [...].
Sąd I instancji oparł swoje rozstrzygnięcie na ustaleniach faktycznych organów celnych obu instancji, które stwierdziły, że zgłoszenie celne dokonane przez skarżącego w procedurze uproszczonej poprzez wpis do rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu oraz zgłoszenie celne uzupełniające według dokumentu SAD z dnia [...] października 2002 r. o nr [...], na podstawie którego objęto procedurą dopuszczenia do obrotu sprowadzoną z zagranicy odzież, nie są prawidłowe. Preferencyjne pochodzenie towaru nie zostało prawidłowo udokumentowane. Nie można było także ustalić kraju pochodzenia towaru. W związku z tym zastosowano stawkę celną autonomiczną podwyższoną o 100% (tj. stawkę 120%) zamiast stawki celnej konwencyjnej 18%.
Powyższa ocena została sformułowana w związku z pismem Inspekcji Wjazdowej/Wyjazdowej i Biura Kwarantanny Chińskiej Republiki Ludowej, Dongdu, Xiamen z dnia 25 września 2003 r. informującym o wynikach weryfikacji m.in. świadectwa pochodzenia towarów nr [...] oraz pismem Urzędu Kontroli i Kwarantanny Przywozowej i Wywozowej Guangdong Chińskiej Republiki Ludowej z dnia 9 października 2003 r. informującym o wynikach weryfikacji m.in. świadectwa pochodzenia towarów nr [...], które to świadectwa zostały dołączone do przedmiotowego zgłoszenia celnego. W piśmie z dnia 25 września 2003 r. wskazano, że sporne świadectwo pochodzenia zostało sfałszowane, bowiem certyfikat specjalnego Formularza A nie został wydany przez wskazaną wyżej Inspekcję, a pieczęć widniejąca w pozycji 11 dokumentu została podrobiona. Natomiast w piśmie z dnia 9 października 2003 r. stwierdzono, że świadectwo nie było wystawione przez wskazany wyżej chiński urząd, a pieczęć i podpis nie są prawdziwe i w związku z tym świadectwo jest nieważne. Oznaczało to, że zgłoszenie celne zostało sporządzone na podstawie nieprawdziwych danych, a należności celne zaniżono. Nie było zatem podstaw do zastosowania stawki celnej konwencyjnej w wysokości 18%, a należało zastosować wyższą stawkę celną autonomiczną podwyższoną o 100%.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty