Wyrok NSA z dnia 22 kwietnia 2009 r., sygn. I GSK 579/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Stanisław Gronowski Sędziowie NSA Jerzy Sulimierski (spr.) Janusz Zajda Protokolant Sylwia Kizińska po rozpoznaniu w dniu 22 kwietnia 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. H. - P.W. "H." I. - E. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 6 listopada 2007 r. sygn. akt III SA/Po 361/07 w sprawie ze skargi I. H. - P.W. "H." I. - E. w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] lutego 2007 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. wyrokiem z dnia 6 listopada 2007 r., sygn. akt III SA/Po 361/07 oddalił skargę I. H. - P.W. "H." I.-E. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] lutego 2007 r., nr [...], w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe.
W uzasadnieniu Sąd stwierdził, że Naczelnik Urzędu Celnego w L. decyzją z dnia [...] grudnia 2004 r., nr [...] uznał za nieprawidłowe zgłoszenie celne dokonane przez I. H. - P.W. "H." I.-E. w procedurze uproszczonej poprzez wpis do rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu pod pozycjami nr [...], [...], [...], [...], [...] [...], [...], [...] i [...] z dnia [...] sierpnia 2002 r. oraz zgłoszenie celne uzupełniające SAD nr [...] z dnia [...] sierpnia 2002 r. w części dotyczącej stawki celnej i kwoty długu celnego. Organ określił więc dług celny w prawidłowej wysokości i wezwał importera do uiszczenia należności celnych oraz odsetek wyrównawczych.
Organ podał, że do zgłoszenia celnego SAD dołączono m.in. świadectwo pochodzenia towaru nr [...] z dnia [...] czerwca 2002 r. Wskazał również, że pismem z [...] września 2003 r. polskie organy celne zwróciły się do wietnamskich władz celnych o przeprowadzenie weryfikacji pod względem autentyczności i poprawności danych przedmiotowego świadectwa. Pismem z dnia [...] listopada 2003 r. władze wietnamskie nie potwierdziły jego autentyczności. Skoro organ celny uzyskał informację o negatywnym wyniku weryfikacji świadectwa pochodzenia, nie można było przyjąć go jako prawidłowego dowodu uprawniającego do zastosowania stawki celnej konwencyjnej w wysokości 18%. Należało zatem zastosować stawkę celną autonomiczną, podwyższoną o 100% ze względu na niemożność ustalenia kraju pochodzenia sprowadzonej odzieży (brak jakiegokolwiek zapisu o kraju pochodzenia na dokumentach załączonych do zgłoszenia celnego). Nałożenie obowiązku uiszczenia odsetek wyrównawczych wynikało z zarejestrowania kwoty długu celnego na podstawie nieprawidłowych danych - nieautentycznego świadectwa pochodzenia przedłożonego przez stronę.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty