28.04.2009 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 28 kwietnia 2009 r., sygn. I GSK 593/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Robotowska (spr.) Sędziowie Jan Bała NSA Rafał Batorowicz Protokolant Jerzy Stelmaszuk po rozpoznaniu w dniu 28 kwietnia 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. H. - P. W. "H." I. - E. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 24 października 2007 r. sygn. akt III SA/Po 75/06 w sprawie ze skargi I. H. - P. W. "H." I. - E. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] grudnia 2005 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 24 października 2007 r., sygn. akt III SA/Po 75/06, Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. oddalił skargę I. H., prowadzącego działalność gospodarczą jako P. W. "H." I. - E., na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] grudnia 2005 r. o nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe. Decyzją tą utrzymano w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w P. z dnia [...] listopada 2004 r., nr [...].

Sąd I instancji oparł swoje rozstrzygnięcie na ustaleniach faktycznych organów celnych obu instancji, które stwierdziły, że zgłoszenie celne dokonane przez skarżącego według dokumentu SAD z dnia [...] grudnia 2001 r. o nr [...], na podstawie którego objęto procedurą dopuszczenia do obrotu sprowadzone z zagranicy obuwie, nie jest prawidłowe. Preferencyjne pochodzenie towaru nie zostało prawidłowo udokumentowane. Nie można było także ustalić kraju pochodzenia towaru. W związku z tym zastosowano stawkę celną autonomiczną podwyższoną o 100% (tj. stawkę 80%) zamiast stawki celnej konwencyjnej 17%.

Powyższa ocena została sformułowana w związku z pismem Izby Handlowej w Tajpej z dnia 15 października 2003 r. informującym o wynikach weryfikacji m.in. świadectwa pochodzenia towarów nr [...], dołączonego do przedmiotowego zgłoszenia celnego. W piśmie tym wskazano, że sporne świadectwa pochodzenia są fałszywe, bowiem widniejące na nich pieczęcie i podpisy są podrobione i nie zgadzał się numer certyfikatu. Oznaczało to, że zgłoszenie celne zostało sporządzone na podstawie nieprawidłowych danych, a należności celne zaniżono. Nie było zatem podstaw do zastosowania stawki celnej konwencyjnej w wysokości 17%, a należało zastosować wyższą stawkę celną autonomiczną podwyższoną o 100% (tj. stawkę 80%).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty