22.04.2009 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 22 kwietnia 2009 r., sygn. I GSK 582/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Stanisław Gronowski Sędziowie NSA Jerzy Sulimierski (spr.) Janusz Zajda Protokolant Sylwia Kizińska po rozpoznaniu w dniu 22 kwietnia 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. H. - P.W. "H." I. - E. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 6 listopada 2007 r. sygn. akt III SA/Po 385/06 w sprawie ze skargi I. H. - P.W. "H." I. - E. w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] marca 2006 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. wyrokiem z dnia 6 listopada 2007 r., sygn. akt III SA/Po 385/06 oddalił skargę I. H. - P.W. "H." I.-E. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] marca 2006 r., nr [...], w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe.

W uzasadnieniu Sąd stwierdził, że Naczelnik Urzędu Celnego w L. decyzją z dnia [...] grudnia 2004 r., nr [...] uznał za nieprawidłowe zgłoszenie celne dokonane przez I. H. - P.W. "H." I.-E. w procedurze uproszczonej poprzez wpis do rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu pod pozycjami nr [...], [...], [...] i [...] z dnia [...] września 2002 r. oraz zgłoszenie celne uzupełniające SAD nr [...] z dnia [...] września 2002 r. w części dotyczącej stawki celnej i kwoty długu celnego. Organ określił więc dług celny w prawidłowej wysokości i wezwał importera do uiszczenia należności celnych oraz odsetek wyrównawczych.

Organ podał, że do zgłoszenia celnego SAD dołączono świadectwa pochodzenia towaru Form A nr [...] z dnia [...] maja 2002 r. i nr [...] z dnia [...] sierpnia 2002 r. Wskazał również, że pismem z [...] września 2003 r. polski organ celny zwrócił się do chińskich władz celnych o przeprowadzenie weryfikacji pod względem autentyczności i poprawności danych obu świadectw. Pismami z dnia [...] września 2003 r. i z dnia [...] października 2003 r. władze chińskie nie potwierdziły ich autentyczności. Skoro organ celny uzyskał informację o negatywnym wyniku weryfikacji świadectw pochodzenia, nie można było przyjąć ich jako prawidłowych dokumentów uprawniających do zastosowania stawki celnej konwencyjnej w wysokości 18%; należało zatem zastosować stawkę celną autonomiczną, podwyższoną o 100%, ze względu na niemożność ustalenia kraju pochodzenia sprowadzonej odzieży. Nałożenie obowiązku uiszczenia odsetek wyrównawczych wynikało z zarejestrowania kwoty długu celnego na podstawie nieprawidłowych danych - nieautentycznych świadectw pochodzenia przedłożonych przez stronę.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty