Wyrok NSA z dnia 10 marca 2009 r., sygn. I GSK 323/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kisielewicz Sędziowie Jerzy Sulimierski (spr.) NSA Janusz Zajda Protokolant Magdalena Sagan po rozpoznaniu w dniu 10 marca 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. H. - P. W. "H." I. - E. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 9 października 2007 r. sygn. akt III SA/Po 975/06 w sprawie ze skargi I. H. - P. W. "H." I. - E. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] września 2006 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. wyrokiem z dnia 9 października 2007 r., sygn. akt III SA/Po 975/06 oddalił skargę I. H. - P.W. "H." I.-E. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] września 2006 r., nr [...], w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe.
W uzasadnieniu Sąd stwierdził, że Naczelnik Urzędu Celnego w P. decyzją z dnia [...] lutego 2005 r., nr [...] uznał za nieprawidłowe zgłoszenie celne dokonane przez I. H. - P.W. "H." I.-E. według dokumentu SAD nr [...] z dnia [...] marca 2002 r., w pozycj1-6, w części dotyczącej zastosowanej stawki celnej i obliczenia kwoty długu celnego. Organ określił więc dług celny w prawidłowej wysokości i wezwał importera do uiszczenia należności celnych oraz odsetek wyrównawczych.
Organ podał, że do zgłoszenia celnego SAD dołączono świadectwa pochodzenia towaru Form A nr [...] z dnia [...] lutego 2002 r. i nr [...] z dnia [...] lutego 2002 r. Wskazał również, że pismem z [...] sierpnia 2003 r. polski organ celny zwrócił się do chińskich władz celnych o przeprowadzenie weryfikacji pod względem autentyczności i poprawności danych obu świadectw. Pismem z dnia [...] października 2003 r. władze chińskie nie potwierdziły ich autentyczności. Skoro organ celny uzyskał informację o negatywnym wyniku weryfikacji świadectw pochodzenia, nie można było przyjąć ich jako prawidłowych dokumentów uprawniających do zastosowania stawki celnej konwencyjnej w wysokości 18%; należało zatem zastosować stawkę celną autonomiczną, podwyższoną o 100%, ze względu na niemożność ustalenia kraju pochodzenia sprowadzonej odzieży. Nałożenie obowiązku uiszczenia odsetek wyrównawczych wynikało z zarejestrowania kwoty długu celnego na podstawie nieprawidłowych danych - nieautentycznych świadectw pochodzenia przedłożonych przez stronę.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty