13.03.2009 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 13 marca 2009 r., sygn. I GSK 409/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Czesława Socha Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Sędzia NSA Andrzej Kuba (spr.) Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 13 marca 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. H.- P. W. "H." I.- E. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 11 października 2007 r. sygn. akt III SA/Po 1059/06 w sprawie ze skargi I. H.- P. W. "H." I.- E. w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] października 2006 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. wyrokiem z dnia 11 października 2007 r., sygn. akt III SA/Po 1059/06, oddalił skargę I. H.- P.W. "H." I. -E. w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] października 2006 r., Nr [...], w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe.

Sąd orzekał w następującym stanie sprawy.

Naczelnik Urzędu Celnego w L. decyzją z dnia [...] marca 2005 r., nr [...] uznał za nieprawidłowe zgłoszenie celne dokonane przez I. H.- P.W. "H." I. -E. w L. w procedurze uproszczonej poprzez wpis do rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu oraz zgłoszenie celne uzupełniające SAD nr [...] z dnia [...] października 2002 r. w części dotyczącej stawki celnej i kwoty długu celnego. Organ wezwał importera do uiszczenia należności celnych w łącznej kwocie 122.321,10 zł od sprowadzonego z Chin towaru oraz do uiszczenia odsetek wyrównawczych.

Organ podał, że do zgłoszenia celnego SAD dołączono m.in. świadectwa pochodzenia towaru FORM A nr [...] z dnia [...] sierpnia 2002 r., [...] z dnia [...] sierpnia 2002 r., [...] i [...] z dnia [...] sierpnia 2002 r. Wskazał również, iż polskie organy celne zwróciły się do chińskich władz celnych o przeprowadzenie weryfikacji świadectwa pochodzenia pod względem jego autentyczności. Pismem z dnia [...] września 2003 r. chińskie władze celne nie potwierdziły autentyczności przedmiotowych świadectw. Negatywny wynik weryfikacji był podstawą do zmiany stawki konwencyjnej w wysokości 18% na stawkę autonomiczną podwyższoną o 100%, odnośnie towarów objętych przedmiotowym zgłoszeniem celnym co do których nie można było ustalić kraju pochodzenia sprowadzonego towaru. Odnośnie zaś towarów co do których możliwe było ustalenie kraju pochodzenia na podstawie faktury, negatywny wynik weryfikacji był podstawą do zmiany stawki konwencyjnej w wysokości 18% na stawkę autonomiczną.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty