17.03.2009 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 17 marca 2009 r., sygn. I GSK 410/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Bała (spr.) Sędziowie NSA Rafał Batorowicz Kazimierz Brzezińki Protokolant Beata Kołosowska po rozpoznaniu w dniu 17 marca 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. H. - P. W. "H." I. - E. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 11 października 2007 r. sygn. akt III SA/Po 1058/06 w sprawie ze skargi I. H. - P. W. "H." I. - E. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] października 2006 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. wyrokiem z dnia 11 października 2007 r., sygn. akt III SA/Po 1058/06, oddalił skargę I. H. - P.W. "H." I.-E. w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] października 2006 r., Nr [...], w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe.

Sąd orzekał w następującym stanie sprawy.

Naczelnik Urzędu Celnego w L. decyzją z dnia [...] marca 2005 r., nr [...] uznał za nieprawidłowe zgłoszenie celne dokonane przez I. H. - P.W. "H." I.-E. w L. w procedurze uproszczonej poprzez wpis do rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu oraz zgłoszenie celne uzupełniające SAD nr [...] z dnia [...] października 2002 r. w części dotyczącej stawki celnej i kwoty długu celnego. Organ wezwał importera do uiszczenia należności celnych w łącznej kwocie [...] zł od sprowadzonej z C. odzieży oraz do uiszczenia odsetek wyrównawczych.

Organ podał, że do zgłoszenia celnego SAD dołączono m.in. świadectwa pochodzenia towaru nr [...] z dnia [...] sierpnia 2002 r., nr [...] z dnia [...] sierpnia 2002 r. i [...] z dnia [...] lipca 2002 r. Wskazał również, iż polskie organy celne zwróciły się do c. władz o przeprowadzenie weryfikacji świadectw pochodzenia pod względem ich autentyczności. Pismami z dnia [...] października 2003 r. i [...] września 2003 r. c. władze nie potwierdziły autentyczności przedmiotowych świadectw. Negatywny wynik weryfikacji był podstawą do zmiany stawki konwencyjnej w wysokości 18% na autonomiczną stawkę celną w wysokości 60% dla towaru, dla którego możliwe było ustalenie kraju pochodzenia (C.) na podstawie zapisu na fakturze oraz na stawkę autonomiczną podwyższoną o 100% dla towaru dla którego ustalenie pochodzenia było niemożliwe.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty