Wyrok NSA z dnia 13 lutego 2009 r., sygn. I GSK 270/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zajda (spr.) Sędziowie NSA Małgorzata Korycińska Jerzy Sulimierski Protokolant Joanna Kubacka po rozpoznaniu w dniu 13 lutego 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. H. - P.W. "H." Import - Eksport w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 26 września 2007 r. sygn. akt III SA/Po 453/06 w sprawie ze skargi I. H. - P.W. "H" Import - Eksport w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] marca 2006 r. nr [...], [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 26 września 2007 r., sygn. akt III SA/Po 453/06 oddalił skargę I. H. - P.W. "H." I.-E. w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z [...] marca 2006 r., nr [...], [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe.
Sąd orzekał w następującym stanie sprawy.
Naczelnik Urzędu Celnego w L. decyzją z [...] października 2004 r., nr [...] uznał za nieprawidłowe zgłoszenie celne dokonane w procedurze uproszczonej poprzez wpis do rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu pod pozycjami nr: [...] z dnia [...] lipca 2002 r. oraz zgłoszenie celne uzupełniające SAD nr [...] z [...] sierpnia 2002 r., dokonane przez I. H. - P.W. "H." I.-E., w części dotyczącej stawki celnej i kwoty długu celnego. Organ określił więc dług celny w prawidłowej wysokości i wezwał importera do uiszczenia należności celnych od sprowadzonej odzieży oraz odsetek wyrównawczych.
Organ podał, że do zgłoszenia celnego SAD dołączono m.in. faktury handlowe oraz świadectwo pochodzenia towaru Form A nr [...] z dnia [...] kwietnia 2002 r. Wskazał również, że pismem z [...] sierpnia 2003 r. polskie organy celne zwróciły się do ch. władz celnych o dokonanie weryfikacji pod względem autentyczności i poprawności danych m.in. powyższego dokumentu. Pismem z [...] października 2003 r. chińskie władze celne nie potwierdziły ich autentyczności. Negatywny wynik weryfikacji był podstawą do zmiany stawki konwencyjnej w wysokości 18% na stawkę autonomiczną podwyższoną o 100% (ze względu na niemożność ustalenia kraju pochodzenia towaru). Nałożenie obowiązku uiszczenia odsetek wyrównawczych wynikało z zarejestrowania kwoty długu celnego na podstawie nieprawidłowych danych - przedłożonego przez stronę nieautentycznego świadectwa pochodzenia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty