Wyrok NSA z dnia 18 lutego 2009 r., sygn. I GSK 299/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędziowie Maria Myślińska NSA Cezary Pryca (spr.) Protokolant Maciej Dębski po rozpoznaniu w dniu 18 lutego 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. H. - P. W. "H." I. - E. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 27 września 2007 r. sygn. akt III SA/Po 914/06 w sprawie ze skargi I. H. - P. W. "H." I. - E. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] sierpnia 2006 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. wyrokiem z dnia 27 września 2007 r., sygn. akt III SA/Po 914/06 oddalił skargę I. H. - P.W. "H." I.-E. w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] sierpnia 2006 r., nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe.
Sąd orzekał w następującym stanie sprawy.
Naczelnik Urzędu Celnego w L. decyzją z dnia [...] lutego 2005 r., nr [...] uznał za nieprawidłowe zgłoszenie celne dokonane przez I. H. - P.W. "H." I.-E. w L. w procedurze uproszczonej poprzez wpis do rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu oraz zgłoszenie celne uzupełniające SAD nr [...] z dnia [...] października 2002 r. w części dotyczącej stawki celnej i kwoty długu celnego. Organ wezwał importera do uiszczenia należności celnych od towaru sprowadzonego z Chin oraz do uiszczenia odsetek wyrównawczych.
Organ podał, że do zgłoszenia celnego SAD dołączono m.in. świadectwa pochodzenia towaru nr [...], [...], [...] z dnia [...] sierpnia 2002 r. i Form A nr [...], [...] z dnia [...] sierpnia 2002 r. Wskazał również, że polskie organy celne zwróciły się do chińskich władz celnych o przeprowadzenie weryfikacji świadectw pochodzenia pod względem ich autentyczności. Pismami z dnia [...] września 2003 r. i [...] października 2003 r. chińskie władze celne nie potwierdziły autentyczności przedmiotowych świadectw. Negatywny wynik weryfikacji był podstawą do zmiany stawki konwencyjnej w wysokości 18% na autonomiczną stawkę celną ze względu na możliwość ustalenia kraju pochodzenia co do części towaru z Chin, a co do pozostałego towaru - autonomiczną stawkę celną podwyższoną o 100% (ze względu na niemożność ustalenia kraju pochodzenia towaru).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty