Wyrok NSA z dnia 20 stycznia 2009 r., sygn. II GSK 631/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Rafał Batorowicz Sędziowie Zofia Borowicz (spr.) NSA Jan Bała Protokolant Beata Kołosowska po rozpoznaniu w dniu 20 stycznia 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 11 marca 2008 r. sygn. akt VII SA/Wa 1918/07 w sprawie ze skargi A. K. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] września 2007 r. nr [...] w przedmiocie nakazania zaprzestania prowadzenia przez aptekę dowozu leków na receptę 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w W., 2. zasądza od Głównego Inspektora Farmaceutycznego na rzecz A. K. kwotę 280 (dwieście osiemdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia 11 marca 2008 r. o sygn. akt VII SA/Wa 1918/07 oddalił skargę A. K. prowadzącej działalność pod nazwą "Apteka pod X." w W. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] września 2007 r., znak [...], w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia dowozu leków na receptę.
Sąd oparł się na następującym stanie faktycznym sprawy. Po przeprowadzeniu przez inspektorów farmaceutycznych w dniach 19-21 czerwca 2007 r. okresowej kontroli apteki ogólnodostępnej w W. przy ulicy G. 39 - na prowadzenie której M. Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny wydał w dniu [...] lipca 2006 r. zezwolenie dla magister farmacji A. K. - stwierdzono liczne nieprawidłowości, które opisano szczegółowo w protokole kontroli.
Decyzją z dnia [...] lipca 2007 r. M. Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny nakazał niezwłocznie usunięcie nieprawidłowości w kontrolowanej aptece.
Po rozpatrzeniu odwołania A. K. dotyczącego punktu 12 decyzji nakazującego zaprzestanie prowadzenia przez aptekę dowozu leków na receptę do pacjentów Główny Inspektor Farmaceutyczny decyzją z dnia [...] września 2007 r. utrzymał w mocy decyzję organu I instancji. W uzasadnieniu stwierdził, że art. 68 ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz. U. z 2004 r., Nr 53, poz. 533 ze zm.) dopuszcza prowadzenie przez apteki ogólnodostępne i punkty apteczne wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych wydawanych bez przepisu lekarza. Z powołanego przepisu a contrario wynika, że zabroniona jest sprzedaż wysyłkowa produktów leczniczych wydawanych z przepisu lekarza. Organ wskazał, że art. 2 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) stanowi, że sprzedażą wysyłkową jest dostawa towarów wysłanych lub transportowanych przez sprzedającego. Zdaniem organu z powyższej definicji jak i z materiału dowodowego znajdującego się w aktach sprawy wynika, że skarżąca prowadzi wysyłkową sprzedaż produktów leczniczych, w tym dowożenie m.in. leków wydawanych na receptę, co nie było kwestionowane przez skarżącą zarówno w czasie kontroli jak i w odwołaniu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty