Wyrok NSA z dnia 27 stycznia 2009 r., sygn. I GSK 241/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Kabat - Rembelska Sędziowie NSA Stanisław Gronowski Czesława Socha (spr) Protokolant Ewa Babik po rozpoznaniu w dniu 27 stycznia 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. H. - P.W. "H." I. - E. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 6 września 2007 r. sygn. akt III SA/Po 644/06 w sprawie ze skargi I. H. - P.W. "H." I. - E. w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] maja 2006 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną;
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 6 września 2007 r., sygn. akt III SA/Po 644/06, Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. oddalił skargę I. H., prowadzącego działalność gospodarczą jako P. W. "H." I. - E., na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] maja 2006 r. o nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe. Decyzja ta utrzymała w mocy decyzje Naczelnika Urzędu Celnego w P. z dnia [...] grudnia 2004 r.
Sąd I instancji oparł swoje rozstrzygnięcie na ustaleniach faktycznych organów celnych obu instancji, które stwierdziły, że zgłoszenie celne dokonane przez skarżącego według dokumentu SAD z dnia [...] grudnia 2001 r. o nr [...], na podstawie którego objęto procedurą dopuszczenia do obrotu sprowadzone z zagranicy obuwie, nie jest prawidłowe. Preferencyjne pochodzenie towaru nie zostało prawidłowo udokumentowane. Nie można było także ustalić kraju pochodzenia towaru. W związku z tym zastosowano stawkę celną autonomiczną podwyższoną o 100% zamiast stawki celnej konwencyjnej 17%.
Powyższa ocena została sformułowana w związku z pismem Izby Handlowej w Tajpej z dnia 3 września 2003 r. informującym o wynikach weryfikacji m.in. świadectw pochodzenia towarów nr [...] i nr [...], dołączonych do przedmiotowego zgłoszenia celnego. W piśmie tym wskazano, że sporne świadectwa pochodzenia są fałszywe, bowiem widniejące na nich pieczęcie i podpisy zostały podrobione, a numery świadectw nie zgadzają się. Oznaczało to, że zgłoszenie celne zostało sporządzone na podstawie nieprawidłowych danych, a należności celne zaniżono. Nie było zatem podstaw do zastosowania stawki celnej konwencyjnej w wysokości 17%, a należało zastosować wyższą stawkę celną autonomiczną podwyższoną o 100%.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty