Wyrok NSA z dnia 16 stycznia 2009 r., sygn. I GSK 216/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Czesława Socha Sędziowie Jerzy Sulimierski NSA Janusz Zajda (spr.) Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 16 stycznia 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. H. - P. W. "H." I.-E. z siedzibą w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 29 sierpnia 2007 r. sygn. akt III SA/Po 40/06 w sprawie ze skargi I. H. - P. W. "H." I.-E. z siedzibą w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] listopada 2005 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. wyrokiem z 29 sierpnia 2007 r., sygn. akt III SA/Po 40/06 oddalił skargę I. H. - P.W. "H." I.-E. w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z [...] listopada 2005 r., nr [...] w przedmiocie określenia kwoty długu celnego.
Sąd przedstawiając stan faktyczny sprawy stwierdził, że Naczelnik Urzędu Celnego w L. decyzją z [...] października 2004 r., nr [...] uznał za nieprawidłowe zgłoszenie celne dokonane w procedurze uproszczonej poprzez wpis do rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu pod pozycjami nr [...], [...] i [...] z [...] września 2002 r. oraz zgłoszenie celne uzupełniające SAD nr [...] z [...] września 2002 r., dokonane przez I. H. - P.W. "H." I.-E., w części dotyczącej stawki celnej i kwoty długu celnego. Organ określił więc dług celny w prawidłowej wysokości i wezwał importera do uiszczenia należności celnych od sprowadzonej odzieży oraz odsetek wyrównawczych.
Organ podał, że do zgłoszenia celnego dołączono m.in. faktury handlowe oraz świadectwo pochodzenia towaru Form A nr [...] z [...] września 2002 r. Wskazał również, że pismem z [...] września 2003 r. polskie organy celne zwróciły się do chińskich władz celnych o dokonanie weryfikacji pod względem autentyczności i poprawności danych m. in. powyższego dokumentu. Pismem z [...] października 2003 r. chińskie władze celne nie potwierdziły jego autentyczności. Negatywny wynik weryfikacji był podstawą do zmiany stawki konwencyjnej w wysokości 18% na stawkę autonomiczną 60%. Nałożenie obowiązku uiszczenia odsetek wyrównawczych wynikało z zarejestrowania kwoty długu celnego na podstawie nieprawidłowych danych - nieautentycznego świadectwa pochodzenia przedłożonego przez stronę.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty