07.07.2009 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 7 lipca 2009 r., sygn. II GSK 1118/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Borowicz (spr.) Sędziowie NSA Jan Bała Joanna Kabat-Rembelska Protokolant Anna Szymańska po rozpoznaniu w dniu 7 lipca 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Z. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. W. z dnia 24 września 2008 r. sygn. akt II SA/Go 408/08 w sprawie ze skargi Z. P. na decyzję Dyrektora Lubuskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Z. G. z dnia [...] kwietnia 2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania płatności z tytułu wspierania działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania po wznowieniu postępowania 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Z. P. na rzecz Dyrektora Lubuskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Z. G. kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym skargą kasacyjną wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. W. oddalił skargę Z. P. na decyzję Dyrektora L. Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dalej: ARiMR) w Z. G. z dnia [...] kwietnia 2008 r. w przedmiocie odmowy przyznania płatności z tytułu wspierania działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania po wznowieniu postępowania.

Wojewódzki Sąd Administracyjny orzekał w następującym stanie sprawy.

Decyzją z dnia [...] stycznia 2008 r. Kierownik Biura Powiatowego ARiMR w S., po wznowieniu postępowania, powołując się na przepisy art. 138 § 1 pkt 1, art. 10, 107 w zw. z art. 151 § 1 pkt 2 Kodeksu postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 roku (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz.1071, z późn. zm.), art. 5a ust. 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 1994 r. nr 1 poz. 2, z późn. zm.) oraz § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 kwietnia 2004 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. Nr 73 poz. 657 ze zm.) uchylił własną decyzję ostateczną z dnia [...] grudnia 2004 r., oraz odmówił przyznania Z. P. płatności z tytułu wspierania działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania na 2004 rok. W uzasadnieniu decyzji wskazał, iż Z. P. składając w czerwcu 2004 r. wniosek o przyznanie płatności z tytułu wspierania działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania do gruntów rolnych na 2004 rok, zgłosił do płatności działki rolne o łącznej powierzchni 93,34 ha. Kierownik Biura Powiatowego ARiMR w S. decyzją z dnia [...] grudnia 2004 r. przyznał wnioskującemu płatności z tytułu wspierania działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania do gruntów rolnych na 2004 r. w łącznej wysokości 12.828,96 zł do całości zadeklarowanego obszaru. Decyzja ta stała się ostateczna. Następnie organ otrzymał postanowienie Prokuratury Okręgowej w G. W. z dnia [...] czerwca 2006 r., sygn. akt V Ds. 72/05 o umorzeniu śledztwa. Z ustaleń śledztwa wynikało, że dzierżawiący grunty od Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej "N. W." w G. jej członkowie (w tym Z. P.) nie prowadzili na dzierżawionych gruntach indywidualnej działalności rolniczej, a byli jedynie ich formalnymi użytkownikami. Działalność rolniczą w dalszym ciągu, na zasadach obowiązujących przed sporządzeniem umów dzierżawy, prowadziła Spółdzielnia. Z. P. wezwany przez organ I instancji do złożenia w tej sprawie wyjaśnień, pismem z dnia 24 lipca 2007r. oświadczył, iż nie jest w stanie wskazać dokładnych dat wykonywania zasiewów, a materiał siewny pożyczał od Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w G., której także zlecił wykonanie powyższych prac. Sprzedaży plonów również dokonała Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna w G. Organ I instancji stwierdził, że Z. P. nie prowadził działalności rolniczej na gruntach zgłoszonych do dopłat, pomimo podpisania w dniu 31 lipca 2003 r. umowy dzierżawy od Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej "N. W." powierzchni 93,34 ha, a co za tym idzie nie był on producentem rolnym uprawnionym do uzyskania płatności bezpośrednich do gruntów rolnych. Powyższe ustalenia organ administracji poczynił w oparciu o dowody i ustalenia dokonane w trakcie śledztwa prowadzonego przez Prokuraturę Okręgową w G. W. oraz na podstawie pisma z dnia 24 lipca 2007r. Organ wskazał także, iż na kolejne wezwania z dnia 10 sierpnia 2007r., 19 września 2007r. i 12 grudnia 2007r. Z. P. , jak i jego pełnomocnik w żaden sposób nie zareagowali. W świetle zgromadzonych dowodów rola Z. P. w prowadzeniu produkcji rolnej na dzierżawionych gruntach, została przez organ uznana za marginalną lub wręcz fikcyjną. Mając na uwadze całokształt okoliczności organ stwierdził, że Z. P. nie spełnił warunków umożliwiających przyznanie płatności z tytułu wspierania działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania, albowiem nie prowadził działalności rolniczej na zgłoszonych przez siebie gruntach, nie był ich posiadaczem. Decyzja organu I instancji została utrzymana w mocy decyzją Dyrektora Oddziału Regionalnego ARiMR w Z. G. z dnia [...] kwietnia 2008 r.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty