Wyrok NSA z dnia 29 maja 2009 r., sygn. I FSK 519/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Juliusz Antosik, Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia WSA (del.) Małgorzata Długosz - Szyjko (spr.), Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 29 maja 2009 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A. M. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 18 grudnia 2007 r., sygn. akt I SA/Bk 514/07 w sprawie ze skargi A. M. R. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w B. z dnia 20 sierpnia 2007 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za maj - grudzień 2003 r. 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od A. M. R. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w B. kwotę 2700 zł (słownie: dwa tysiące siedemset złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 18 grudnia 2007r., sygn. akt I SA/Bk 514/07, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku oddalił skargę A. M. R. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w B. z 20 sierpnia 2007r. w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiące od maja do grudnia 2003r.
Z uzasadnienia wyroku wynika, że organ kontroli skarbowej ustalił, iż w rozliczeniach podatku od towarów i usług za w/w miesiące A. M.R. zadeklarował sprzedaż z preferencyjną stawką podatku 0% udokumentowaną dokumentami TAX FREE niepotwierdzonymi przez właściwe organy celne. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w B. uznał, że Skarżący stosując w powyższych przypadkach zerową stawkę podatku zaniżył należny podatek od towarów i usług deklarowany w miesiącach od maja do grudnia 2003r. o łączną kwotę 127.407 zł. Decyzją z dnia 30 maja 2007r. dokonał rozliczenia zobowiązań podatnika z zastosowaniem wyższej stawki podatku.
Dyrektor Izby Skarbowej w B. utrzymał w mocy decyzję organu kontroli skarbowej. Stwierdził, że w świetle przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. -o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 poz. 50 ze zm.), dalej: "ustawa o VAT", sprzedawca ma prawo do zastosowania 0 % stawki podatku do sprzedaży towarów, o ile dokonał zwrotu podatku podróżnemu i otrzymał dokument zawierający potwierdzenie wywozu towaru za granicę. Zdaniem organu odwoławczego kwestionowane dokumenty TAX FREE nie spełniały jednego z ustawowych wymogów, tj. wywóz towarów ujętych na dokumentach nie został potwierdzony przez graniczny urząd celny. Dokumenty te ostemplowano bowiem pieczęciami, które nie były stosowane przez graniczny urząd celny. Organy celne ustaliły ponadto, iż funkcjonariusze celni, których nazwiska widnieją na potwierdzeniach nie podpisywali przedłożonych dokumentów; ich podpisy zostały sfałszowane. Funkcjonariusze ci bądź nie pracowali w danym dniu, bądź widniejące na kwestionowanych dokumentach stemple nie były przydzielone funkcjonariuszowi, którego pieczęć imienna figuruje na dokumentach, bądź też używane były stemple o innych numerach bocznych lub innych numerach pięciocyfrowych - zmieniających się przy każdorazowym przystawieniu stempla. Odnotowano również różnice w treści imiennej pieczęci funkcjonariusza celnego widniejącej na spornych dokumentach. Organ odwoławczy podkreślał, że jedna z osób, której dane wyszczególnione były na kwestionowanych dokumentach TAX FREE, przesłuchana w ramach współpracy prawnej z władzami Białorusi, zaprzeczyła by dokonywała zakupów w firmie Skarżącego. Dane innych kupujących widniejące na spornych potwierdzeniach nie zgadzały się z zapisami w ich paszportach; a porównanie dat zakupów przedmiotowych towarów z paragonów fiskalnych z informacjami służb granicznych o datach przekraczania przez te osoby granicy wykluczało możliwość dokonywania przez nich w tym czasie zakupów w firmie podatnika.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty