21.08.2009 Podatki

Postanowienie NSA z dnia 21 sierpnia 2009 r., sygn. II FSK 1918/08

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA : Aleksandra Wrzesińska - Nowacka po rozpoznaniu w dniu 21 sierpnia 2009 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej "K." sp. z o.o. z siedzibą w K. w likwidacji na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 4 lipca 2008 r., sygn. akt I SA/Kr 1014/07 w sprawie ze skargi "K." sp. z o.o. z siedzibą w K. w likwidacji na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 14 czerwca 2007 r., nr [...] w przedmiocie zawieszenia postępowania kontrolnego postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

 

UZASADNIENIE

Zaskarżonym postanowieniem z dnia 4 lipca 2008 r. w sprawie o sygn. akt I SA/Kr 1014/07 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie odrzucił skargę "K." sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie w likwidacji na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 14 czerwca 2007 r. nr [...] w przedmiocie zawieszenia postępowania kontrolnego.

Z ustaleń poczynionych w rozpoznawanej sprawie wynika, że na zwrotnym potwierdzeniu odbioru przesyłki zawierającej zaskarżone postanowienie obok podpisu E. K., nie widnieje żadna data. Ze zwrotnego potwierdzenia odbioru wynika ponadto, że przesyłka była po raz pierwszy awizowana w dniu 18 czerwca 2007 r., a następnie w dniu 26 czerwca 2007 r. Sąd wskazał, że potwierdzenie odbioru przesyłki pocztowej jest dokumentem urzędowym potwierdzającym okoliczności w nim stwierdzone. Zgodnie z treścią art. 194 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.; dalej O.p.) dokumenty urzędowe sporządzone w formie określonej przepisami prawa przez powołane do tego organy władzy publicznej stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. Formę sporządzania dokumentów potwierdzających doręczenie przesyłki przez pocztę reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych (Dz.U. nr 5, poz. 34 ze zm.). §35 ust. 3 tego rozporządzenia stanowi, iż pokwitowanie odbioru przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego powinno zawierać czytelny podpis odbiorcy i datę odbioru. Potwierdzenie odbioru ma zatem na celu potwierdzenie przesyłki przez adresata w określonej dacie. W niniejszej sprawie, w ocenie Sądu I instancji niewątpliwie zwrotne potwierdzenie odbioru zostało sporządzone z naruszeniem tego przepisu. W takiej sytuacji organ podatkowy zobligowany był przeprowadzić stosowne postępowanie wyjaśniające celem ustalenia daty doręczenia zaskarżonego postanowienia. Takie postępowanie zostało przeprowadzone. Z notatki służbowej sporządzonej przez pracownika Izby Skarbowej w K. po przeprowadzeniu rozmowy telefonicznej z Naczelnikiem Urzędu Pocztowego w dniu 28 sierpnia 2007 r. wynika, iż postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w K. zostało odebrane przez E. K. w dniu 2 lipca 2007 r. Jednocześnie przez Dyrektora Izby Skarbowej zostało pismem z dnia 28 sierpnia 2007 r. wszczęte postępowanie reklamacyjne. Data odbioru przesyłki w dniu 2 lipca 2007 r. została potwierdzona pismem Urzędu Pocztowego z dnia 31 sierpnia 2007 r. Nie można więc - według Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego - zgodzić się ze stanowiskiem pełnomocnika strony skarżącej zawartym w piśmie z dnia 22 kwietnia 2008 r., że takie dokumenty nie mogą stanowić dowodu daty odbioru. Twierdzenie takie nie znajduje oparcia w obowiązujących przepisach.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne