27.11.2008

Postanowienie NSA z dnia 27 listopada 2008 r., sygn. II OSK 132/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Paweł Tarno po rozpoznaniu w dniu 27 listopada 2008 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Burmistrza Miasta w K. Z. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 27 września 2007 r., sygn. akt II SA/Kr 753/07 odrzucające skargę Burmistrza Miasta w K. Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia [...] maja 2007 r., znak [...] w przedmiocie opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości postanawia oddalić skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 27 września 2007 r., sygn. akt II SA/Kr 753/07 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie odrzucił skargę Burmistrza Miasta w K. Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia [...] maja 2007 r., znak [...] w przedmiocie opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości. W uzasadnieniu wskazano, że zgodnie z art. 50 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku- Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270 ze zm.) uprawnionym do wniesienia skargi jest każdy, kto ma w tym interes prawny, prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich oraz organizacja społeczna w zakresie jej statutowej działalności, w sprawach dotyczących interesów prawnych innych osób, jeżeli brała udział w postępowaniu administracyjnym. Z treści § 2 cytowanego przepisu wynika, że uprawnionym do wniesienia skargi jest również inny podmiot, któremu ustawy przyznają prawo do wniesienia skargi. W przedmiotowej sprawie skarga została wniesiona przez Burmistrza Miasta w K. Z., reprezentującego jednostkę samorządu terytorialnego, podmiotu posiadającego osobowość prawną. Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego, jako osoba prawna, jest podmiotem praw lub obowiązków wyznaczonych prawem administracyjnym materialnym, przysługuje jej w toku postępowania administracyjnego przymiot strony, a w konsekwencji- prawo do zaskarżania zapadłych w tym postępowaniu decyzji administracyjnych do sądu administracyjnego, ponieważ posiada interes prawny, o jakim mowa w art. 50 § 1 p.p.s.a. Jeśli zaś jednostka samorządu terytorialnego spełnia powierzoną jej przepisami prawa administracyjnego procesowego rolę organu administracji publicznej to nie posiada interesu prawnego w danej sprawie, którą rozstrzyga orzekając w przewidzianej prawem formie. Może jedynie posiadać interes prawny, wyrażający się w możliwości albo obowiązku rozpatrzenia danej sprawy, taki interes nie mieści się jednak w zakresie pojęcia interesu prawnego, od którego zaistnienia przepis a art. 50 § 1 p.p.s.a. uzależnia legitymację do wniesienia skargi w trybie postępowania sądowoadministracyjnego. Sąd podał, że w przedmiotowej sprawie Burmistrz Miasta w K. Z. występuje jako organ administracji publicznej, zaś jego interes w sprawie ma charakter wyłącznie faktyczny, wyrażający się w obowiązku rozpatrzenia sprawy administracyjnej co do jej istoty.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty