26.03.2008

Postanowienie NSA z dnia 26 marca 2008 r., sygn. I OSK 254/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Joanna Runge - Lissowska po rozpoznaniu w dniu 26 marca 2008 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Polskiego Związku [...] z siedzibą w W. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 grudnia 2007 r. sygn. akt II SA/Wa 2035/07 o odrzuceniu skargi w sprawie ze skargi Polskiego Związku [...] z siedzibą w W. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej postanawia: oddalić skargę kasacyjną .

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 21.12.2007 r., sygn. akt II SA/Wa 2035/07, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę Polskiego Związku [...] z/s w W. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...], którą utrzymana została w mocy decyzja tego organu z dnia [...], nr [...] odmawiająca udzielenia informacji publicznej, poprzez przekazanie decyzji administracyjnych dotyczących wstrzymania reklam produktów leczniczych, wydanych w postępowaniach prowadzonych przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego, w których wnioskujący o udostępnienie informacji nie był stroną. W uzasadnieniu postanowienia Sąd wyjaśnił, że odmowę udzielenia informacji organ uzasadnił tym, że podmiotowi, któremu odmówiono prawa dostępu do informacji publicznej ze względu na wyłączenie jej jawności z powołaniem się na ochronę danych osobowych, prawo do prywatności oraz tajemnicę inną niż państwowa, służbowa, skarbowa lub statystyczna, przysługuje prawo wniesienia powództwa do sądu powszechnego o udostępnienie takiej informacji, zaś właściwym jest sąd rejonowy ze względu na siedzibę podmiotu, który odmówił udostępnienia informacji publicznej, o czym organ pouczył skarżącego. Sąd podkreślił, iż zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.) prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach podanych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych, a ponadto prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Obie przesłanki - pierwsza wynikająca z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zm.) i druga uregulowana w art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. Nr 153 poz. 1503 ze zm.) wyłączają właściwość sądów administracyjnych na podstawie art. 22 ustawy o dostępie do informacji publicznej, wystarczy bowiem, aby podmiot obowiązany do udzielenia informacji publicznej powołał się na wymieniony w przepisie art. 22 tej ustawy przedmiot ochrony, aby wyłączyć możliwość kontroli przez sąd administracyjny.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne