Wyrok NSA z dnia 8 grudnia 2008 r., sygn. II OSK 1579/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Maria Rzążewska Sędziowie sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędzia del. WSA Leszek Kamiński Protokolant Marcin Rączka po rozpoznaniu w dniu 8 grudnia 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 czerwca 2007 r. sygn. akt VI SA/Wa 741/07 w sprawie ze skargi K. S. na postanowienie Komendanta Głównego Policji z dnia [...] marca 2007 r. nr [...] w przedmiocie podjęcia postępowania w sprawie cofnięcia pozwolenia na broń palną bojową i myśliwską oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
08 12 08
II OSK 1579/07
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 29 czerwca 2007 r., VI SA/Wa 741/07 oddalił skargę K. S. na postanowienie Komendanta Głównego Policji z [...] marca 2007 r., nr [...] w przedmiocie podjęcia postępowania w sprawie cofnięcia pozwolenia na broń myśliwską i broń palną bojową. Orzeczenie to zapadło w następujących okolicznościach sprawy.
Zaskarżonym postanowieniem Komendant Główny Policji, po rozpatrzeniu zażalenia K. S. utrzymał w mocy zaskarżone postanowienie Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gdańsku z [...] stycznia 2007 roku o podjęciu zawieszonego postępowania w sprawie cofnięcia pozwolenia na broń. W uzasadnieniu Komendant Główny stwierdził, że postępowania w sprawie wydania stronie pozwolenia na dodatkowe jednostki broni palnej myśliwskiej oraz w sprawie cofnięcia pozwolenia na broń palną bojową i myśliwską zostały przez organ I instancji zawieszone, ponieważ organ ten oczekiwał na rozpoznanie sprawy przez właściwy sąd karny, w której K. S. występował jako oskarżony o popełnienie przestępstwa określonego w art. 284 § 1 kk. tj. o przywłaszczenie mienia. Po uzyskaniu przez organ wyroku w tej sprawie (nieprawomocnego), odpadła jedyna podstawa zawieszenia obu przedmiotowych postępowań administracyjnych. Podjęcie postępowania w sprawie cofnięcia pozwolenia było zatem, ze względu na treść art. 97 § 2 k.p.a., zasadne i konieczne do wydania przez organ I instancji decyzji rozstrzygającej postępowanie co do jej istoty. Na gruncie przepisów prawa materialnego tj. ustawy o broni i amunicji, toczące się postępowanie karne przeciwko stronie stanowi jedną z przesłanek decyzji administracyjnej, co oznacza, iż niezakończone, a tylko toczące się postępowanie karne nie stanowi przeszkody prawnej do rozstrzygnięcia sprawy, co do jej istoty decyzją administracyjną. Organ I instancji niezasadnie zatem zawiesił oba postępowania, jednakże Komendant Główny Policji nie mógł wcześniej wypowiedzieć się w tej kwestii wobec niezaskarżenia przez stronę żadnego postanowienia o zawieszeniu postępowania. Z tego względu sposób zakończenia postępowania karnego nie jest zagadnieniem prejudycjalnym w rozumieniu art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a., lecz należy do sfery ustaleń faktycznych w prowadzonym postępowaniu administracyjnym. Żaden bowiem z przepisów ustawy o broni i amunicji nie uzależnia decyzji kończącej postępowanie w sprawie pozwolenia na broń tylko od ewentualnego rozstrzygnięcia sprawy karnej (np. art. 18 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 15 ust. 1 pkt 6 ustawy z 21 maja 1999 roku o broni i amunicji (Dz. U. z 2004 r. Nr 52, poz. 525), który jako jedyny ustala, że okolicznością przesądzającą o cofnięciu pozwolenia może być m.in. skazujący wyrok sądu za jedno z przykładowo wymienionych w nim rodzajów przestępstw). Dlatego też w ustalonym stanie faktycznym i prawnym zasadne i celowe było podjęcie postępowania, ponieważ jego zawieszenie nastąpiło z naruszeniem art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty