22.04.2008

Postanowienie NSA z dnia 22 kwietnia 2008 r., sygn. II OSK 395/07

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Alicja Plucińska - Filipowicz Sędzia NSA Leszek Kiermaszek Protokolant Andżelika Borek po rozpoznaniu w dniu 22 kwietnia 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Związku Hodowców [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 października 2006 r. sygn. akt IV SA/Wa 911/06 w sprawie ze skargi Polskiego Związku Hodowców [...] na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] listopada 2005 r., nr [...] w przedmiocie zezwolenia na otwarcie i prowadzenie księgi hodowlanej [...] postanowił: odrzucić skargę kasacyjną

Uzasadnienie

II OSK 395/07

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 2 października 2006 r., IV SA/Wa 911/06 uchylił decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z [...] listopada 2005 r. nr [...] i poprzedzającą ją decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] października 2005 r., a także postanowienie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] sierpnia 2005 r. nr [...] odmawiające Polskiemu Związkowi Hodowców [...] dopuszczenia do udziału w postępowaniu oraz postanowienie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z [...] września 2005 r., nr [...] dotyczące wznowienia postępowania.

Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach sprawy. Zaskarżoną decyzją z [...] listopada 2005 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi w wyniku rozpoznania wniosku Polskiego Związku Hodowców [...] o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej ostateczną decyzją Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z [...] października 2005 r., w której na podstawie art. 151 § 1 pkt 1 k.p.a. odmówiono uchylenia decyzji z [...] lipca 2005 r. na otwarcie i prowadzenie księgi hodowlanej [...] przez Związek Hodowców [...] na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a. utrzymał w mocy decyzję własną z [...] października 2005 r. W uzasadnieniu swojej decyzji Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wskazał, iż Polski Związek Hodowców [...] pismem z [...] października 2005 r. wniósł o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej ostateczną decyzją Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z [...] października 2005 r. odmawiającą uchylenia decyzji z [...] lipca 2005 r. zezwalającej na otwarcie i prowadzenie księgi hodowlanej [...] przez Związek Hodowców [...]. W uzasadnieniu wniosku podniósł między innymi, iż w/w Związek nie ma samodzielnych możliwości organizacyjnych i ekonomicznych do prawidłowego prowadzenia księgi, wymagana opinia Instytutu Zootechniki w K. nie jest jednoznacznie pozytywna, księga [...] ulegnie znacznemu osłabieniu i otwarcie oddzielnej księgi stanowi zagrożenie dla realizacji programu hodowli [...] w dziale [...] o pochodzeniu [...]. Organ stwierdził, że hodowla i prowadzenie ksiąg hodowlanych każdego gatunku i rasy zwierząt zależy od dobrej woli i zaangażowania hodowców. Ubiegając się o zgodę Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Związek Hodowców [...] wykazał odrębność rasową [...] i uzyskał wymaganą przepisami zgodę Związku [...] w N. Mając na uwadze obowiązujący regulamin wpisu do księgi [...] oraz regulamin wpisu do księgi [...] do wyłącznej decyzji hodowcy należeć będzie do której księgi zostanie wpisane zwierzę będące w jego posiadaniu, a spełniające warunki wpisu do obu tych ksiąg. Ocena wartości użytkowej [...] zaproponowana przez Związek jest zgodna z przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z 5 maja 1999 r. w sprawie zakresu i metod prowadzenia oceny wartości użytkowej i hodowlanej zwierząt oraz sposobu oznakowania i identyfikacji zwierząt do celów hodowlanych (Dz. U. nr 47, poz. 470 ze zm.). Zgodnie z art. 12 ust. 16 ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. nr 207, poz. 1762 ze zm.) zwierzę może być wpisane wyłącznie do jednej księgi hodowlanej prowadzonej na terenie kraju. Związek przedstawił oświadczenie o spełnieniu wymagań określonych w § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 19 maja 2004 r. w sprawie dodatkowych wymagań wobec związków hodowców lub innych podmiotów prowadzących księgi zwierząt hodowlanych lub ubiegających się o ich otwarcie lub prowadzenie (Dz. U. nr 131, poz. 1410), które jest przyjmowane jako oświadczenie dobrej woli podlegające weryfikacji w przypadku podejrzenia naruszenia przepisów dotyczących prowadzenia księgi w trakcie kontroli przeprowadzonej przez Krajowe Centrum Hodowli Zwierząt zgodnie z art. 40a ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich. Instytut Zootechniki, w konkluzji swojego oświadczenia uznał, iż przedstawiona wielkość populacji mogłaby być wystarczająca do realizacji programu hodowlanego [...]. Nadto, w orzeczeniu z 11 listopada 2004 r. C-216/02 dotyczącym interpretacji art. 2 decyzji Komisji nr 92/353/EWG Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich stwierdził, że urzędowo zatwierdzona organizacja prowadząca księgę stadną danej rasy nie ma prawa żądać od właściwej władzy odmowy uznania nowej organizacji, gdy uznanie tej organizacji spowodowałoby zagrożenie dla zachowania danej rasy lub zagrażałoby realizacji programu hodowlanego danej rasy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty