03.10.2008

Wyrok NSA z dnia 3 października 2008 r., sygn. II OSK 1131/07

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zygmunt Niewiadomski Sędziowie Sędzia NSA Alicja Plucińska-Filipowicz Sędzia NSA Janina Kosowska ( spr. ) Protokolant Elżbieta Maik po rozpoznaniu w dniu 3 października 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J. P. i W. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 7 lutego 2007 r. sygn. akt II SA/Wr 481/06 w sprawie ze skargi J. P. i W. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie drzewa bez wymaganego zezwolenia oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 7 lutego 2007r., sygn. akt II SA/Wr 481/06, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę J. P. i W. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...], nr [...], w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie drzewa bez wymaganego zezwolenia.

Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy: Decyzją z dnia [...], nr [...], Prezydent Miasta L. - po ponownym rozpatrzeniu sprawy - wymierzył J. P. oraz W. B., właścicielom nieruchomości położonej przy ul. [...] w L., administracyjną karę pieniężną w wysokości 41.003,37 zł. za usunięcie z terenu tej nieruchomości, bez wymaganego zezwolenia 1 sztuki drzewa gatunku sosna wejmutka.

W odwołaniu od powyższej decyzji, W. B. i J. P. zarzuciły organowi I instancji naruszenie zasad postępowania administracyjnego, poprzez odstąpienie od zebrania wszystkich istotnych dla sprawy dowodów, w tym przede wszystkim wnioskowanego przesłuchania świadków na okoliczność, iż powodem usunięcia drzewa był jego zły stan, zagrażający bezpieczeństwu mienia oraz życia i zdrowia ludzi, zatem w stanie wyższej konieczności. Podniosły także, że nie miały świadomości prawnych konsekwencji usunięcia drzewa bez formalnego zezwolenia. Uważały, że w przypadku uszkodzonego, czy chorego drzewa działanie zmierzające do usunięcia zagrożeń jest zgodne z prawem i powoduje korzystny dla środowiska naturalnego efekt. Niemniej, od początku postępowania deklarowały gotowość odtworzenia zieleni poprzez wykonanie nasadzeń zastępczych. Wniosek ten jednak nie został uwzględniony, co zadaniem skarżących narusza art. 7 kpa, obligujący organ administracji do załatwienia sprawy z uwzględnieniem interesu społecznego i słusznego interesu obywateli. Z tych też względów, wniosły o uchylenie zaskarżonej decyzji oraz odstąpienie od nałożenia kary pieniężnej, bądź też uchylenie zaskarżonej decyzji i przekazanie sprawy organowi I instancji do ponownego rozpatrzenia.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp