Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2008 r., sygn. I OSK 1715/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Barbara Adamiak Sędziowie NSA Irena Kamińska NSA Jerzy Stankowski (spr.) Protokolant Edyta Pawlak po rozpoznaniu w dniu 18 listopada 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Burmistrza Miasta Cieszyna od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 lipca 2007 r. sygn. akt IV SA/Wa 1098/07 w sprawie ze skargi Burmistrza Miasta Cieszyna na postanowienie Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] kwietnia 2007 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji z Krajowego Rejestru Karnego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 30 lipca 2007 r. sygn. akt IV SA/Wa 1098/07 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Burmistrza Miasta Cieszyna na postanowienie Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] kwietnia 2007 r. nr [...] utrzymujące w mocy postanowienie Dyrektora Biura Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego z dnia [...] lutego 2007 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udzielenia informacji z Krajowego Rejestru Karnego o pracownikach samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych.
Burmistrz Miasta Cieszyna wystąpił do Krajowego Rejestru Karnego o udzielenie informacji dotyczących pracowników Urzędu Miejskiego oraz Straży Miejskiej w związku z wejściem z życie ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 169 poz. 1201), mocą której nałożono na pracodawców samorządowych obowiązek uzyskania danych o niekaralności tych osób.
Postanowieniem z dnia [...] lutego 2007 r. odmówiono wnioskodawcy udzielenia informacji gdyż Burmistrz nie uiścił opłaty od złożonych zapytań. Organ stwierdził, że w myśl art. 24 ust. 1. ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym za wydanie informacji o osobie pobiera się opłatę stanowiącą dochód budżetu państwa. Zgodnie z art. 6 ust 1 pkt 9 ustawy prawo do uzyskania informacji przysługuje organom samorządu terytorialnego w przypadkach, kiedy jest to uzasadnione potrzebą wykonania nałożonych na nie zadań określonych w ustawie. Organy samorządu terytorialnego mogą również, na zasadzie art. 6 ust 1 pkt 10 ustawy, uzyskać informację w zakresie niezbędnym do zatrudnienia pracownika, co do którego z przepisów ustawy wynika wymóg niekaralności, korzystania z pełni praw publicznych, a także ustalenia uprawnienia do zajmowania określonego stanowiska, wykonywania określonego zawodu lub prowadzenia określonej działalności gospodarczej. Zdaniem organu w sprawie zastosowanie znalazł art. 6 ust 1 pkt 10 ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym. Sprawy związane z zatrudnianiem pracowników i ustalaniem uprawnień do zajmowania określonego stanowiska nie mieszczą się natomiast w kategorii wykonywanych zadań publicznych przez organy samorządu terytorialnego (art. 6 ust. 1 pkt 9 ustawy). Ponadto, ustawodawca w art. 2 ust 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych określił wprost, że organ samorządu terytorialnego działa jako pracodawca.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty