Wyrok NSA z dnia 5 sierpnia 2008 r., sygn. II OSK 507/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Gliniecki /spr./ Sędziowie sędzia NSA Wojciech Chróścielewski sędzia NSA Janina Kosowska Protokolant Marcin Sikorski po rozpoznaniu w dniu 25 lipca 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 grudnia 2007 r. sygn. akt IV SA/Wa 1986/07 w sprawie ze skargi P. Ć., M. P., G. W., K. W., M. W. i J. K. na postanowienie Ministra Środowiska z dnia [...], nr [...] w przedmiocie uzgodnień środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie, 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego od skarżących na rzecz Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w całości.
UZASADNIENIE
Wyrokiem z dnia 5 grudnia 2007 r., sygn. akt IV SA/Wa 1986/07 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżone przez P. Ć., M. P., G. W., K. W., M. W. i J. K. postanowienie Ministra Środowiska z dnia [..], nr [..] oraz poprzedzające je postanowienie tego organu z dnia [..] w przedmiocie uzgodnień środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie zachodniej obwodnicy P. w ciągu drogi krajowej nr [..] na odcinku [..] .
Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Postanowieniem z dnia [..] Minister Środowiska uzgodnił realizację przedsięwzięcia według wariantu podstawowego a na odcinkach od km [..] do km [..] według wariantu S., od km [..] do km [..] według wariantu K. i określił warunki wykonania przedsięwzięcia. W uzasadnieniu organ wskazał, że analiza wariantów raportu oddziaływania na środowisko przyrodnicze i na warunki życia ludzi funkcjonowania układu komunikacyjnego oraz rozwiązań technicznych wykazała, że najkorzystniejszym wariantem przewidzianym do realizacji, na większości trasy jest wariant podstawowy, natomiast na wskazanych odcinkach wariant S. i wariant K. Wariant S. w znacznym stopniu minimalizuje kolizyjność z zasobami przyrody, droga nie będzie przecinać szczególnie cennych ekosystemów wymienionych w Załączniku I Dyrektywy Siedliskowej Natura 2000. Wariant K. został zaś wybrany z uwagi na większe oddalenie drogi od istniejącej i planowanej zabudowy mieszkaniowej, a tym samym ze względu na korzystniejszy klimat akustyczny dla najbliżej położonych budynków.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty