Wyrok NSA z dnia 14 marca 2008 r., sygn. I GSK 823/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Czesława Socha (spr.) Sędziowie NSA Kazimierz Brzeziński Józef Waksmundzki Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 14 marca 2008 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. W. z dnia 8 lutego 2007 r. sygn. akt I SA/Go 579/06 w sprawie ze skargi R. P. Spółki z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w R. z dnia [...] lutego 2006 r. nr [...]; [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w R. na rzecz R. P. Spółki z o.o. w W. kwotę 120 (sto dwadzieścia) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 8 lutego 2007 r., sygn. akt I SA/Go 579/06, Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. W. uwzględnił skargę R. P. Spółki z o. o. w W. i uchylił decyzję Dyrektora Izby Celnej w R. z dnia [...] lutego 2006 r. o nr [...] w przedmiocie klasyfikacji taryfowej. Decyzja ta uchyliła decyzję organu I instancji z dnia [...] kwietnia 2001 r. w części dotyczącej podstawy prawnej rozstrzygnięcia i orzekła w tym zakresie, zaś w pozostałej części utrzymała w mocy decyzję organu celnego I instancji. Poprzednia wydana w sprawie decyzja organu odwoławczego z dnia [...] lipca 2001 r. została uchylona wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 26 stycznia 2005 r., sygn. akt 3/I SA/Po 2694/01, z uwagi na nieprzeprowadzenie dowodu z przedłożonego świadectwa homologacji typu pojazdu nr [...], będącego dokumentem urzędowym stwierdzającym, że omawiany samochód jest samochodem ciężarowym.
Sąd I instancji oparł swoje rozstrzygnięcie na ustaleniach faktycznych organów celnych obu instancji, które stwierdziły, że Agencja Celna działająca w imieniu R. P. Spółki z o.o. w W. zgłosiła w dniu [...] sierpnia 1999 r. do objęcia procedurą dopuszczenia do obrotu po uszlachetnieniu biernym pojazd samochodowy do transportu towarowego zbudowany na bazie nadwozia samochodu osobowego, o ładowności do 1000 kg, marki "R. K.", deklarując w SAD o nr [...] kod PCN 8704 31 91 1. Pojazd ten był eksportowany przez firmę R. (Francja) jako samochód osobowy, do którego (po wydaniu przez eksportera) wmontowane zostały przez firmę C. E. (Niemcy) kratki oddzielające przestrzeń pasażerską od bagażowej. W wyniku powtórnej kontroli zgłoszenia celnego organy celne zaliczyły pojazd do kodu PCN 8703 22 19 0, jako pojazd osobowo-towarowy. Przyjęto, że zamontowanie kratki działowej w samochodzie osobowym w ramach procedury uszlachetnienia biernego nie zmieniło rodzaju tego samochodu. Powiększenie przestrzeni ładunkowej nie przesądza o zmianie kategorii pojazdów.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty