26.06.2008 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 26 czerwca 2008 r., sygn. II GSK 205/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Zofia Borowicz (spr.) Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Protokolant Grzegorz Antas po rozpoznaniu w dniu 26 czerwca 2008 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Farmaceutycznego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 14 sierpnia 2007 r. sygn. akt VII SA/Wa 982/07 w sprawie ze skargi R. B. H. (P.) Spółki z o.o. w W. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] marca 2007 r. nr [...] w przedmiocie nakazania zaprzestania prowadzenia reklamy produktu leczniczego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Głównego Inspektora Farmaceutycznego na rzecz R. B. H. (P.) Spółki z o.o. w W. kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 14 sierpnia 2007 r., sygn. akt VII SA/Wa 982/07 Wojewódzki Sąd Administracyjny w W., po rozpoznaniu skargi R. B. H. (P.) Sp. z o.o. w W. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] marca 2007 r., nr [...] w przedmiocie nakazania zaprzestania prowadzenia reklamy produktu leczniczego, uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] lutego 2007 r., stwierdził, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku oraz zasądził na rzecz skarżącej spółki kwotę 500 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. orzekał w następującym stanie sprawy.

Decyzją z dnia [...] lutego 2007 r. Główny Inspektor Farmaceutyczny, na podstawie art. 62 ust. 1, ust. 2 pkt 1, art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 533 ze zm.), nakazał natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia reklamy produktu leczniczego N. Ultra Forte w formie spotu emitowanego w telewizji (R. B. H. (P.) Sp. z o.o.). W uzasadnieniu organ nie przychylił się do argumentu Spółki R. B. H. (P.), że odbiorcą reklamy jest osoba będąca wzorem świadomego konsumenta, dla której użyte przy reklamie N. Ultra Forte sformułowanie "2 x szybciej" może kojarzyć się z produktem innym niż N. dotychczas dostępny na rynku. Zdaniem organu przedmiotowa reklama wzbudza wątpliwości, ponieważ brakuje w niej punktu odniesienia, bowiem z jej treści odbiorca nie dowiaduje się z czym porównać "ultra szybkie" i "dwa razy szybsze" działanie N. Ultra Forte. W ocenie organu takie przedstawienie produktu leczniczego jest nieobiektywne, co stanowi naruszenie art. 55 ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne