09.12.2008 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 9 grudnia 2008 r., sygn. I GSK 105/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Anna Stec (spr.) Sędziowie NSA Urszula Raczkiewicz Czesława Socha Protokolant Ewa Czajkowska po rozpoznaniu w dniu 9 grudnia 2008 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. H. - P. W. "H." I. - E. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 18 lipca 2007 r. sygn. akt III SA/Po 758/05 w sprawie ze skargi I. H. - P. W. "H." I. - E. w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] października 2005 r. nr [...], [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. wyrokiem z dnia 18 lipca 2007 r., sygn. akt III SA/Po 758/05, oddalił skargę I. H. - P.W. "H." I.-E. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] października 2005 r., Nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe.

Sąd orzekał w następującym stanie sprawy.

Naczelnik Urzędu Celnego w L. decyzją z dnia [...] października 2004 r., nr [...] uznał za nieprawidłowe zgłoszenie celne dokonane w procedurze uproszczonej poprzez wpis do rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu pod pozycjami nr: [...] z dnia [...].08.2002r. prowadzonego zgodnie z pozwoleniem nr [...], w części dotyczącej stawki celnej, kwoty długu celnego, określając na nowo wysokość długu celnego; wezwał importera P.W. "H." I.-E. I. H. do uiszczenia uzupełniającej kwoty długu celnego wraz z odsetkami wyrównawczymi w łącznej kwocie 151656, 50 zł.

Organ podał, że do zgłoszenia celnego SAD dołączono m.in. fakturę handlową nr [...] z dnia [...] czerwca 2002 r., specyfikację, świadectwo pochodzenia Form A nr [...] z dnia [...] czerwca 2002 r. Wskazał również, iż polskie organy celne zwróciły się do chińskich władz celnych o dokonanie weryfikacji pod względem autentyczności i poprawności m. in. przedmiotowego świadectwa pochodzenia. Pismem z dnia [...] września 2003 r. chińskie władze nie potwierdziły autentyczności przedmiotowych świadectw pochodzenia. Negatywny wynik weryfikacji był podstawą do zmiany stawki konwencyjnej w wysokości 18% na stawkę autonomiczną w wysokości 120% dla towarów, z uwagi na brak ustalenia kraju lub regionu pochodzenia towarów. Nałożenie obowiązku uiszczenia odsetek wyrównawczych wynikało z zarejestrowania kwoty długu celnego na podstawie nieprawidłowych danych - nieautentycznych świadectw pochodzenia przedłożonych przez stronę.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty