09.12.2008 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 9 grudnia 2008 r., sygn. I GSK 112/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Sędziowie NSA Urszula Raczkiewicz (spr.) Czesława Socha Protokolant Ewa Czajkowska po rozpoznaniu w dniu 9 grudnia 2008 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. H.- P. W. "H." I.- E. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 26 lipca 2007 r. sygn. akt III SA/Po 35/06 w sprawie ze skargi I. H.- P. W. "H." I.- E. w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] listopada 2005 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. wyrokiem z dnia 26 lipca 2007 r., sygn. akt III SA/Po 35/06, oddalił skargę I. H.- P.W. "H." I. -E. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] listopada 2005 r., Nr [...], w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe.

Sąd orzekał w następującym stanie sprawy.

Naczelnik Urzędu Celnego w P. decyzją z dnia [...] listopada 2004 r., nr [...] uznał za nieprawidłowe, w pozycjach 1 i 2, zgłoszenie celne SAD nr [...] z dnia [...] grudnia 2001 r. w części dotyczącej zastosowanej stawki celnej oraz obliczenia kwoty wynikającej z długu celnego i wezwał importera do uiszczenia należności celnych w kwocie 181.368,30 zł od sprowadzonego towaru oraz do uiszczenia odsetek wyrównawczych.

Organ podał, że towar został objęty wnioskowaną procedurą, a kwota długu celnego została określona według stawki celnej konwencyjnej dla towarów pochodzących z Tajwanu, w oparciu o przedłożone przez stronę świadectwa pochodzenia nr [...] z [...] listopada 2001 r. oraz [...] z [...] listopada 2001 r. Wskazał również, iż pismem z dnia 24 września 2003 r. polskie organy celne zwróciły się do tajwańskich władz celnych o dokonanie weryfikacji pod względem autentyczności i poprawności danych przedmiotowych świadectw pochodzenia. Pismem z dnia 15 października 2003 r. tajwańskie władze nie potwierdziły ich autentyczności. Negatywny wynik weryfikacji był podstawą do zmiany stawki konwencyjnej na autonomiczną stawkę celną podwyższoną o 100%. Nałożenie obowiązku uiszczenia odsetek wyrównawczych wynikało z zarejestrowania kwoty długu celnego na podstawie nieprawidłowych danych - nieautentycznych świadectw pochodzenia przedłożonych przez stronę.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty