Wyrok NSA z dnia 17 grudnia 2008 r., sygn. I GSK 167/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Urszula Raczkiewicz Sędziowie NSA Janusz Zajda Marzenna Zielińska (spr.) Protokolant Małgorzata Suchocka po rozpoznaniu w dniu 17 grudnia 2008 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I.H. - Przedsiębiorstwo Wielobranżowe "H." w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 9 sierpnia 2007 r. sygn. akt III SA/Po 51/06 w sprawie ze skargi I.H. - Przedsiębiorstwo Wielobranżowe "H." w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] listopada 2005 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. wyrokiem z dnia 9 sierpnia 2007 r., sygn. akt III SA/Po 51/06, oddalił skargę I.H. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] listopada 2005 r., Nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe.
Sąd orzekał w następującym stanie sprawy.
Naczelnik Urzędu Celnego w L. decyzją z dnia [...] stycznia 2005 r., nr [...] uznał za nieprawidłowe zgłoszenie celne dokonane przez I.H. w procedurze uproszczonej poprzez wpis do rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu oraz zgłoszenie celne uzupełniające SAD nr [...] z dnia [...] sierpnia 2002 r. w części dotyczącej stawki celnej i kwoty długu celnego. Organ zmienił stawkę celną z 18% na 60%, określił wysokość długu celnego i wezwał importera do uiszczenia należności celnych w łącznej kwocie 41658,90 zł od sprowadzonej odzieży oraz do uiszczenia odsetek wyrównawczych.
Organ podał, że do zgłoszenia celnego SAD dołączono m.in. fakturę handlową oraz świadectwo pochodzenia towaru FORM A nr [...] z dnia [...] lipca 2002 r. Wskazał również, iż polskie organy celne zwróciły się do chińskich władz celnych o dokonanie weryfikacji pod względem autentyczności i poprawności świadectw pochodzenia, również świadectw wskazanych powyżej. Pismem z dnia 21 października 2003 r. chińskie władze nie potwierdziły autentyczności przedmiotowych świadectw pochodzenia. Negatywny wynik weryfikacji był podstawą do zmiany stawki konwencyjnej w wysokości 18% na stawkę autonomiczną w wysokości 60% dla towarów, z uwagi na możliwość ustalenia kraju lub regionu pochodzenia towarów. Nałożenie obowiązku uiszczenia odsetek wyrównawczych wynikało z zarejestrowania kwoty długu celnego na podstawie nieprawidłowych danych - nieautentycznych świadectw pochodzenia przedłożonych przez stronę.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty