Wyrok NSA z dnia 1 lipca 2008 r., sygn. I FSK 748/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Juliusz Antosik, Sędzia NSA (del.) Grażyna Jarmasz (sprawozdawca), Sędzia NSA Marek Kołaczek, Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 13 czerwca 2008 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. W. "T.-R." Z. K. i W. Spółka jawna w Ś. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 24 stycznia 2007 r., sygn. akt I SA/Wr 1201/06 w sprawie ze skargi P. W. "T.-R." Z. K. i W. Spółka jawna w Ś. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 9 czerwca 2006 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące lat 2000, 2001 i styczeń 2002 r. 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od P. W. "T.-R." Z. K. i W. Spółka jawna w Ś. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w W. kwotę 3600 zł (słownie: trzy tysiące sześćset złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z dnia 24 stycznia 2007r., sygn. akt I SA/Wr 1201/06, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę Przedsiębiorstwa Wielobranżowego "T." Z.K. i Wspólnik Spółka jawna w S. - dalej Skarżącą - na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. Ośrodek Zamiejscowy w W. z 9 czerwca 2006r. numer [...] w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług za wymienione w decyzji miesiące lat 2000, 2001 i styczeń 2002r.
2.W uzasadnieniu WSA podał, że wnioskiem z dnia 5.08.2005 r. Skarżąca wystąpiła o stwierdzenie nadpłaty i jej zwrot w podatku od towarów i usług za określone we wniosku miesiące 2000 i 2001 roku oraz styczeń 2002r. wskazując na wyrok Trybunału Konstytucyjnego RP z dnia 25.06.2002 r. sygn. K 45/01 - dalej wyrok TK z 25.06.2002r. -, w którym Trybunał orzekł o niezgodności z konstytucyjną zasadą praw nabytych i zasadą ochrony interesów w toku wyrażonymi w art. 2 Konstytucji - art. 1 pkt 8 w zw. z art. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1999 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 95, poz. 1100) w zakresie w jakim zmienia on zasady wyliczenia kwoty podatku od towarów i usług podlegającej zwrotowi na rzecz zakładu pracy chronionej przed upływem trzyletniego okresu przewidzianego w art. 30 ust. 1 zdanie drugie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych w brzmieniu obowiązującym w dniu 30 listopada 1999 r. w zakresie, w jakim nie przewiduje regulacji przejściowych niezbędnych dla zapewnienia ochrony interesów prowadzących zakłady pracy chronionej. Ponadto powołała uchwałę siedmiu sędziów NSA z dnia 14.03.200r., sygn. akt FPS 4/04, w której wskazano, że podatnicy, których dotyczy orzeczenie TK z 25.06.2002r. mogą ubiegać się o stwierdzenie nadpłaty m. in. w podatku od towarów i usług, podlegającej zwrotowi. Na mocy decyzji z dnia 12.04.1999r. Skarżąca posiadała w okresie od 31.03.1999r. do 30.03.2002r. status zakładu pracy chronionej, a więc dokonane przez nią wpłaty podatku winny podlegać zwrotowi jako nadpłata. W piśmie z dnia 26.09.2005r. wskazano, że Skarżąca należy do podatników, których dotyczy wyrok TK, bowiem od 1999 r. podjęła szereg przedsięwzięć związanych z dostosowaniem zakupionego budynku przy ul. [...] dla potrzeb osób niepełnosprawnych jak uruchomienie dźwigu osobowego, dostosowanie klatki schodowej i toalet dla potrzeb niepełnosprawnych, utworzenie miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych pracowników. Obowiązek uruchomienia dźwigu osobowego wynikał z nakazu Państwowej Inspekcji Pracy z dnia 15.03.1999 r.. Na poczet tej inwestycji poniesiono wydatki od kwietnia do sierpnia 2001 r. Dostosowanie klatki schodowej dla potrzeb niepełnosprawnych polegało na jej remoncie polegającym na wymianie stopni, zamontowaniu wykładzin antypoślizgowych, wykonaniu dodatkowych poręczy. Na poczet tych wydatków przedstawiła strona faktury z dnia 28.06.1999 r., 9.08.1999 r., 18.08.1999 r., 28.02.2001 r., 4.04.2001 r., 5.07.2001 r., 11.03.2002 r. Na utworzenie miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych pracowników poniesiono wydatki we wrześniu i w grudniu 2000 r. Ponadto wydatkowano kwotę 166.993,49 zł netto na zakup sprzętu do wyposażenia stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych związanych z działalnością telewizyjną. Na skutek zmian w przepisach podatkowych podjęto decyzję o zwrocie dofinansowania udzielonego przez Starostę Świdnickiego na zakup sprzętu na zorganizowanie stanowisk dla niepełnosprawnych w działalności telewizyjno-reklamowej, bowiem było to tańsze aniżeli wieloletnie zatrudnienie nisko wydajnych w pracy osób niepełnosprawnych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty