03.12.2008 Podatki

Wyrok NSA z dnia 3 grudnia 2008 r., sygn. I FSK 973/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka - Medek (sprawozdawca), Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz, Sędzia WSA del. Jacek Niedzielski, Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 3 grudnia 2008 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. R. D. M. S.A. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 28 lutego 2008 r. sygn. akt I SA/Po 1073/07 w sprawie ze skargi P. R. D. M. S.A. w K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 7 sierpnia 2006 r. nr (...) w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiące od września do grudnia 2004 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Poznaniu, 2) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w P. na rzecz P. R. D. M. S.A. w K. 5.741 ( słownie: pięć tysięcy siedemset czterdzieści jeden ) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi kasacyjnej P. R. D. M. S. A. w K. jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 28 lutego 2008 r. sygn. akt I SA/Po 1073/07. Wyrokiem tym Sąd, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, ze zm.), zwanej dalej w skrócie "P.p.s.a.", oddalił skargę Spółki na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 7 sierpnia 2006 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiące od września do grudnia 2004 r.

W uzasadnieniu Sąd przedstawił stan sprawy. Podał, że organ pierwszej instancji - Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w P., po przeprowadzeniu kontroli skarbowej w Spółce w zakresie prawidłowości obliczania i wpłacania podatku od towarów i usług za miesiące 2004 r. wydał decyzję z dnia 15 maja 2006 r., w której określił zobowiązanie w tym podatku za wrzesień, październik i listopad 2004 r. oraz ustalił dodatkowe zobowiązanie podatkowe za te miesiące, a także określił nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym za grudzień 2004 r. Przyczyną wydania tej decyzji było ustalenie, że Spółka wykonując roboty polegające na przebudowie dróg gminnych i powiatowych wystawiła faktury i obliczyła podatek należny według preferencyjnej stawki VAT w wysokości 7 %, mimo że, zdaniem organu, nie stanowiły one robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą temu budownictwu (art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm., zwanej dalej w skrócie "ustawą o podatku od towarów i usług"). Organ pierwszej instancji uznał, że wykonane przez podatnika roboty dotyczyły przebudowy istniejących dróg związanych z danym układem komunikacyjnym na terenie gminy i polegały na budowie i remoncie dróg publicznych, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086, ze zm.). Dlatego też podatnik w złożonych deklaracjach zaniżył podatek należny stosując stawkę 7 % zamiast 22%.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne