26.07.2007

Wyrok NSA z dnia 26 lipca 2007 r., sygn. I OSK 1196/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Izabella Kulig - Maciszewska (spr.) Sędziowie NSA Anna Lech Marek Stojanowski Protokolant Michał Zawadzki po rozpoznaniu w dniu 26 lipca 2007r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 7 kwietnia 2006 r. sygn. akt IV SA/Gl 141/05 w sprawie ze skargi K. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie dodatku mieszkaniowego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 7 kwietnia 2006 r. w sprawie sygn. akt IV SA/GL 141/05 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia 31 grudnia 2004 r. oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta P. dnia 22 listopada 2004 r. odmawiające K. K. przyznania dodatku mieszkaniowego.

Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach sprawy.

Decyzją z dnia 22 listopada 2004 r. Prezydent Miasta P., na zasadzie m.in. art.7 ust. 3 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. Nr 71, poz.734), odmówił przyznania dodatku mieszkaniowego. W wyniku przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego doszedł bowiem do przekonania, że występuje rażąca dysproporcja pomiędzy wykazanymi dochodami a faktycznym stanem majątkowym, nieuzasadniająca przyznania owego świadczenia. Dysproporcji tej dopatrzył się dobrym standardzie mieszkania oraz fakcie posiadania i utrzymywania samochodu osobowego nabytego w 1999 r. W ocenie organu istnieje sprzeczność pomiędzy deklarowanym średnim miesięcznym dochodem brutto 1.432,37 zł, a koniecznością utrzymywania z tej kwoty czteroosobowej rodziny oraz ponoszeniem kosztów utrzymania pojazdu.

W odwołaniu od tego rozstrzygnięcia K. K. zakwestionował trafność rozumowania przeprowadzonego przez organ orzekający. Wskazał, iż przedmiotowy samochód to Skoda Favorit wyprodukowana w roku 1991 i nabyta przezeń w spadku, o wartości 2000 zł. Podał, iż utrzymanie tego pojazdu jest tańsze niż wydatki na korzystanie ze środków komunikacji publicznej. Używa go bowiem do dojazdów do pracy i szkoły (podwyższa swoje kwalifikacje), dzieląc się kosztami z kolegami. Nadto dowozi nim dzieci do szkoły i na rehabilitację. Bilety miesięczne kosztują odpowiednio 86 i 150 zł. Tymczasem na zakup paliwa wydaje ok. 80-90 zł, bo samochód przystosowany jest do paliwa gazowego, nadto na ubezpieczenie obowiązkowe 267 zł rocznie i przegląd techniczny 100 zł rocznie. Dodał, iż jest kierowcą-mechanikiem, stąd wszelkich napraw dokonuje samodzielnie. Wyraził pogląd, wedle którego sprzedaż samochodu pozwoliłaby na pokrycie potrzebnych wydatków jedynie w krótkim przedziale czasowym, zaś później zmuszony byłby do starania się o przedmiotowy dodatek.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne