17.07.2007

Wyrok NSA z dnia 17 lipca 2007 r., sygn. I OSK 1475/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Lech Sędziowie Joanna Runge - Lissowska (spr.) NSA Henryk Ożóg Protokolant Edyta Pawlak po rozpoznaniu w dniu 17 lipca 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Edukacji Narodowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 czerwca 2006 r. sygn. akt II SA/Wa 421/06 w sprawie ze skargi J. D. na decyzję Ministra Edukacji i Nauki z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 9 czerwca 2006 r. sygn. akt II SA/Wa 421/06, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi J. D. na decyzję Ministra Edukacji i Nauki z dnia [...]. nr [...], uchylił tę decyzję i utrzymaną nią w mocy decyzję [...] Kuratora Oświaty z dnia 29 września 2005 r. Decyzjami tymi odmówiono J. D. zatrudnionemu na stanowisku nauczyciela - instruktora modelarni, nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego. W uzasadnieniu wyroku Wojewódzki Sąd stwierdził, że warunkiem nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego, w myśl art. 9 ust. 1 ustawy - Karta Nauczyciela w związku z § 11 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli, jest spełnienie wymagań kwalifikacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 i 3 tej ustawy, odbycie stażu zakończonego pozytywną oceną dorobku zawodowego za okres stażu oraz uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej, przy czym organ orzekający w sprawie stopnia awansu zawodowego jest związany stanowiskiem Komisji, zaś niespełnienie ww. warunków powoduje wydanie decyzji o odmowie nadania stopnia ze wskazaniem warunków, których nauczyciel nie spełnił (art. 9b ust. 6 w zw. z art. 9b ust. 1 i ust. 4 pkt 3). Wojewódzki Sąd podkreślił, że w tej sprawie jest zobowiązany ocenić, czy organ orzekający trafnie uznał, że protokół z przebiegu prac Komisji kwalifikacyjnej spełnia warunki określone w § 11 ust. 2 i § 12 ust. 1 ww. rozporządzenia, z których to przepisów wynika, że każdy z członków Komisji ma obowiązek ocenić spełnienie przez nauczyciela wymagań w skali od 0-20 punktów. W protokóle prac Komisji jest zawarte twierdzenie, że J. D. uzyskał 41 punktów (do protokółu dołączono karty ocen), ale powinien on też zawierać ocenę spełnienia wymagań wiążącą dla organu, która powinna być uzasadniona poprzez wskazanie powodów, które przyczyniły się do jej wydania, z uwzględnieniem wymagań kwalifikacyjnych, określonych § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia, a ocena ta powinna też znaleźć się w uzasadnieniu decyzji, bowiem tylko w odwołaniu, nauczyciel może zakwestionować brak należytej i pełnej oceny Komisji kwalifikacyjnej - kontynuował Sąd. Uzasadnienie oceny punktowej - zdaniem Sądu - ograniczone zostało w krótkiej i ogólnikowej ocenie dokumentacji skarżącego, brak w niej wyjaśnienia co do ilości uzyskanych 41 punktów na 100 możliwych i przyczyn ich przyznania, a także nie pozwala na zrozumienie sprzeczności jakie zawiera.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne