03.07.2007

Wyrok NSA z dnia 3 lipca 2007 r., sygn. II OSK 983/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Maria Czapska - Górnikiewicz Sędziowie Stanisław Nowakowski (spr.) Alicja Plucińska - Filipowicz Protokolant Andżelika Borek po rozpoznaniu w dniu 3 lipca 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 marca 2006 r. sygn. akt VI SA/Wa 1071/05 w sprawie ze skargi W. K. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] marca 2005 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji cofającej pozwolenie na broń palną gazową oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Zaskarżony do Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 marca 2006 r. sygn. akt VI II SA/Wa 1071/05 dotyczy rozpoznania skargi na decyzję odmawiającą stwierdzenia nieważności decyzji. Dla zrozumienia stanu faktycznego sprawy celowe jest przedstawienie tła sprawy, które doprowadziło do orzekania w trybie nadzoru.

Komendant Wojewódzki Policji w O. decyzją z dnia [...] lutego 2002 r. na podstawie art. 18 ust. 2 i art. 20 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. Nr 53 poz. 549 ze zm.) cofnął skarżącemu W. K. pozwolenie na broń palną gazową wydane do ochrony osobistej, które to uzyskał w związku z pracą w agencji ochrony. Organ stwierdził, że w dniu 31 grudnia 2000 r. minął okres dostosowawczy przepisów ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia. W związku z tym od 1 stycznia 2001 r. zadania ochrony osób i mienia realizowane przez przedsiębiorców posiadających koncesję wydaną przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji mogą wykonywać wyłącznie zatrudnieni przez nich pracownicy posiadający stosowne licencje. Ich uzbrojenie może nastąpić tylko w trybie przewidzianym w rozporządzeniu Ministra SWiA z dnia 6 sierpnia 1998 r. w sprawie uzbrojenia specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych i warunków przechowywania oraz ewidencjonowania broni i amunicji (Dz. U. Nr 113 poz. 730), to znaczy wyłącznie w broń, na którą zatrudniający ich przedsiębiorca otrzymał pozwolenie na okaziciela, czyli świadectwo broni. Niedopuszczalne jest więc, zdaniem organu, w aktualnym stanie prawnym wykorzystywanie podczas pracy w specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej prywatnej broni palnej, na którą pracownik ochrony fizycznej otrzymał w przeszłości indywidualne pozwolenie w celu ochrony osobistej w związku z konwojowaniem wartości pieniężnych lub zatrudnieniem w agencji ochrony. Obecnie ustały okoliczności faktyczne stanowiące podstawę do wydania pozwolenia na broń, a zatem uzasadnione jest cofnięcie pozwolenia.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty