21.11.2007

Wyrok NSA z dnia 21 listopada 2007 r., sygn. II OSK 1571/06

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Bożena Walentynowicz Sędzia NSA Małgorzata Stahl (spr.) Sędziowie Sędzia del. WSA Leszek Kamiński Protokolant Elżbieta Maik po rozpoznaniu w dniu 21 listopada 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 10 maja 2006 r. sygn. akt II SA/Ke 443/05 w sprawie ze skargi [...] SA w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] znak [...] w przedmiocie lokalizacji inwestycji celu publicznego oddala skargę kasacyjną.

 

UZASADNIENIE

Wyrokiem z dnia 10 maja 2006 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach uchylił zaskarżoną przez [...] S.A. w Warszawie decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...], zn. [...] w przedmiocie lokalizacji inwestycji celu publicznego i orzekł, że decyzja ta nie podlega wykonaniu do chwili uprawomocnienia się wyroku.

W uzasadnieniu wyroku Sąd ten wyjaśnił, że decyzją z dnia [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K., po rozpatrzeniu odwołania K. K. i J. J., uchyliło decyzję Wójta Gminy P. z dnia [...] o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającej na rozbudowie wizowej stacji telefonii komórkowej [...] P. i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia przez ten organ. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. nie podzieliło bowiem stanowiska organu I instancji w kwestii uznania rozbudowy za cel publiczny, o jakim mowa w art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 197 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r., Nr 261, poz. 2603 ze zm.). Zawarty w tym przepisie katalog celów publicznych jest konkretny i zamknięty w tym sensie, że tylko cele wymienione w jego pkt 1-9 oraz zgodnie z pkt 10 tego artykułu cele określone w odrębnych ustawach mają charakter publiczny i wyłącznie dla ich realizacji może nastąpić wywłaszczenie nieruchomości. Tymczasem wnioskodawca zamierzenia inwestycyjnego nie jest operatorem publicznym w rozumieniu ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 73, poz. 852 ze zm.), która za operatora publicznego uznaje podmiot wykonujący działalność telekomunikacyjną na podstawie zezwolenia. W odniesieniu do wnioskodawcy nie ma zastosowania art. 124 ustawy o gospodarce nieruchomościami, który umożliwia ograniczenie w drodze decyzji sposobu korzystania z nieruchomości przez udzielenie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzenie na nieruchomości m.in. urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji. Podmiotami uprawnionymi do uzyskania takich zezwoleń są oprócz jednostek samorządu terytorialnego także zakłady i przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, których celem jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług publicznych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne