Wyrok NSA z dnia 30 listopada 2007 r., sygn. I OSK 1528/06
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Borowiec (spr.) Sędziowie NSA Anna Lech Anna Łukaszewska - Macioch Protokolant Magdalena Cieślak po rozpoznaniu w dniu 30 listopada 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej S. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 czerwca 2006 r. sygn. akt IV SA/Wa 470/06 w sprawie ze skargi S. P. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] nr [...] w przedmiocie reformy rolnej uchyla zaskarżony wyrok oraz decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] nr [...]
UZASADNIENIE
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 2 czerwca 2006 r., sygn. akt IV SA/Wa 470/06 oddalił skargę S. P. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie reformy rolnej.
W uzasadnieniu wyroku Sąd ustalił następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.
Wojewoda M. decyzją z dnia [...], znak [...] stwierdził, że zespół zamkowo - dworsko - parkowy, a także las będący częścią majątku ziemskiego położonego w W, pow. b., woj. m., gm. Ł. obj. Iwh [...] o pow. ogólnej [...] ha i nieruchomość ziemska położona w W. W. gm. Ł. obj. Iwh [...] o powierzchni ogólnej [...] stanowiące własność Sz. P. o łącznym obszarze [...] ha podpadały pod działanie art. 2 ust. 1 lit. e dekretu PKWN z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej i jako takie podlegały przejęciu na Skarb Państwa z przeznaczeniem na cele reformy rolnej.
Na skutek odwołania S. P. od powyższej decyzji Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi decyzją z dnia [...], Nr [...], uchylił w/w decyzję Wojewody M. i umorzył postępowanie przed organem pierwszej instancji.
W uzasadnieniu decyzji organ odwoławczy wskazał, że rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych z 1 marca 1945 r. w sprawie wykonania dekretu PKWN z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (Dz. U. Nr 10, poz. 51 ze zm.) przewidywało możliwość złożenia przez stronę zainteresowaną wniosku, że nieruchomość jest wyłączona spod działania dekretu. Wniosek taki - w myśl § 5 tegoż rozporządzenia - rozpoznawany był w postępowaniu administracyjnym i rozstrzygnięcie zapadało w formie decyzji. Dopiero wydanie decyzji ostatecznej, że nieruchomość nie podpada pod działanie dekretu powodowało skutki rzeczowe wobec Skarbu Państwa. Przepis § 5 cyt. rozporządzenia przewidywał, że przejście na rzecz Skarbu Państwa dotyczyło nieruchomości ziemskiej ze względu na wielkość jej areału. Decyzja przewidziana w § 5 rozporządzenia dotyczyć mogła wyłącznie podpadania nieruchomości w odniesieniu do powierzchni gruntów. Zatem przedmiotem postępowania może być wyłącznie orzeczenie o tym, czy nieruchomość ziemska jako całość podpada pod działanie dekretu ze względu na wielkość jej areału, w tym użytków rolnych, a nie jej część ze względu na charakter lub przeznaczenie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty