Wyrok NSA z dnia 22 marca 2007 r., sygn. I GSK 1167/06
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Stanisław Biernat Sędziowie NSA Jan Kacprzak Czesława Socha (spr.) Protokolant Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 22 marca 2007 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Z. T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 26 stycznia 2006 r. sygn. akt I SA/Ol 441/05 w sprawie ze skargi Z. T. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie z dnia [...] października 2005 r. znak [...] w przedmiocie określenia kwoty długu celnego oraz kwoty podatku od towarów i usług 1. oddala skargę kasacyjną 2. zasądza od Z. T. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie kwotę 1800 zł (tysiąc osiemset złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 26 stycznia 2006 r. o sygnaturze I SA/Ol 441/05 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił skargę Z. T. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie z dnia [...] października 2005 r. o nr [...] w przedmiocie ustalenia wartości celnej towaru. Decyzja ta utrzymała w mocy decyzję organu I instancji z dnia 29 lipca 2005 r.
Sąd oparł swoje rozstrzygnięcie na ustaleniach faktycznych organów celnych obu instancji, które stwierdziły, że zgłoszenie celne dokonane przez skarżącego według dokumentu SAD z dnia [...] czerwca 2005 r. o nr [...], obejmujące procedurę dopuszczenia do obrotu sprowadzony z USA samochód, w zakresie wartości celnej towaru nie jest prawidłowe. Należało deklarowaną wartość celną towaru w wysokości odpowiadającej wartości transakcyjnej wynikającej z przedstawionych przy zgłoszeniu celnym dokumentów skorygować. Stwierdzono, że zadeklarowana przy zgłoszeniu celnym wartość transakcyjna sprowadzonego z USA samochodu była znacząco niższa od cen rynkowych. Konieczne zatem stało się określenie rzeczywistej wartości celnej sprowadzonego pojazdu.
Powyższa ocena została sformułowana w oparciu o informacje zawarte w katalogu "InfoEkspert" oraz opinię biegłego rzeczoznawcy. Wynikająca z kopii umowy sprzedaży z dnia 1 kwietnia 2005 r. wartość transakcyjna w wysokości 500 dolarów USA nie odpowiadała cenom rynkowym. Z wyjaśnień złożonych przez skarżącego wynikało, że oryginał umowy pozostał w kraju zakupu, a sporządzona przez skarżącego kopia umowy różni się nieznacznie od oryginału. Z wyjaśnień tych wynika ponadto, iż sprzedający pokrył koszty frachtu przedmiotowego samochodu w wysokości 950 dolarów USA. Zadeklarowana wartość celna po uwzględnieniu kosztów transportu poniesionych przez sprzedającego była zatem ujemna. W opinii technicznej z dnia 8 lipca 2005 r. o nr 579/04 biegły rzeczoznawca określił wartość rynkową przedmiotowego pojazdu na rynku amerykańskim na poziomie 3.700 - 4.000 dolarów USA, zaś na rynku polskim na poziomie 70.600 zł. Podał ponadto, że łączny wskaźnik procentowy ubytku wartości pojazdu z tytułu stwierdzonych uszkodzeń wynosi 14,6%. Na podstawie powyższej opinii organ celny I instancji ustalił wartość celną pojazdu. Wartość rynkową brutto w wysokości 70.600 zł pomniejszono o ubytek wartości pojazdów z tytułu stwierdzonych uszkodzeń (14,6%), zwyczajową marżę handlową (10%), podatek VAT (22%), podatek akcyzowy (61,6%) oraz cło (10%). W ten sposób wartość celną pojazdu określono na kwotę 25.274,10 zł netto.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty