25.07.2007

Wyrok NSA z dnia 25 lipca 2007 r., sygn. II GSK 105/07

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Urszula Raczkiewicz Sędziowie Jan Bała NSA Tadeusz Cysek (spr.) Protokolant Anna Wróblewska po rozpoznaniu w dniu 25 lipca 2007 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 października 2006 r. sygn. akt III SA/Wa 1958/06 w sprawie ze skargi Powiatu G. na decyzję Ministra Finansów z dnia 13 kwietnia 2006 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie subwencji oświatowej 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Objętym skargą kasacyjną wyrokiem z dnia 19 października 2006 r. sygn. akt III SA/Wa 1958/06 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję Ministra Finansów z dnia 13 kwietnia 2006 r. oraz utrzymaną nią w trybie art. 127 § 3 k.p.a. decyzję wymienionego organu administracji publicznej z dnia 2 stycznia 2006 r. o umorzeniu - w myśl art. 105 § 1 k.p.a. - jako bezprzedmiotowego postępowania z wniosku Powiatu G. dotyczącego umorzenia nienależnie uzyskanej przez tę jednostkę samorządu terytorialnego kwoty części oświatowej subwencji ogólnej przeznaczonej na 2003 r.

Relacjonując przebieg postępowania administracyjnego Sąd I instancji wskazał, że ustosunkowując się do wniosku Powiatu G. w przedmiotowym zakresie, który został złożony w piśmie z dnia 14 grudnia 2004 r., Minister Finansów uzasadniając swą decyzję z dnia 2 stycznia 2006 r. uznał, że z analizy art. 38 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203, poz. 1966 ze zm.), dalej powoływanej - jako ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, wynika brak podstaw prawnych do umorzenia nienależnie uzyskanej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej. Z ust. 1 analizowanego artykułu wynika bowiem, że do nienależnie otrzymanych przez jednostki samorządu terytorialnego kwot części wyrównawczej, równoważącej i regionalnej subwencji ogólnej stosuje się przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (obecnie t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.); powoływanej dalej jako Ordynacja podatkowa, a według ust. 2 tego artykułu wydawanie decyzji w sprawach rozkładania na raty, odraczania terminu płatności i umarzania - w całości lub w części - podlegającej zwrotowi nienależnej subwencji ogólnej oraz odsetek należy do kompetencji ministra właściwego do spraw finansów publicznych - co oznacza odnoszenie się tego zapisu wyłącznie do części wyrównawczej, równoważącej i regionalnej subwencji ogólnej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne