24.10.2007

Wyrok NSA z dnia 24 października 2007 r., sygn. II GSK 189/07

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Edward Kierejczyk (spr.) Sędziowie NSA Jan Grabowski Jan Kacprzak Protokolant Anna Tomaka-Magdoń po rozpoznaniu w dniu 24 października 2007 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Z. H. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 16 stycznia 2007 r. sygn. akt II SA/Rz 754/06 w sprawie ze skargi Z. H. na decyzję Dyrektora [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w R. z dnia [...] czerwca 2006 r. nr [...] w przedmiocie środków z budżetu Unii Europejskiej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 16 stycznia 2007 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie oddalił skargę Z. H. na decyzję Dyrektora [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w R. z dnia [...] czerwca 2006 r. nr [...] utrzymująca w mocy decyzję Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w P. z dnia [...] maja 2006 r. w przedmiocie przyznania płatności bezpośrednich do gruntów rolnych w pomniejszonej wysokości za rok 2005.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, że organ I instancji, działając na podstawie przepisów kompetencyjnych oraz art. 138 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) 1973/2004 z dnia 29 października 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady zastosowania rozporządzenia Rady (WE) Nr 1782/2003 w odniesieniu do systemów wsparcia przewidzianych w tytułach IV i IVa tego rozporządzenia oraz wykorzystania odłogowanych gruntów do produkcji surowców (Dz. U. UE L 345/1 z 20.11.2004 r. z późn. zm.), art. 51 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) Nr 796/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wdrażania wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) Nr 1782/2003 ustanawiającego wspólne zasady dla systemów pomocy bezpośredniej w zakresie wspólnej polityki rolnej oraz określonych systemów wsparcia dla rolników (Dz. U. L 141 z 30.04.2004 r. ze zm.) przyznał Z. H. płatności bezpośrednie do gruntów rolnych w pomniejszonej wysokości na łączną kwotę 414 zł, w tym 414 zł z tytułu Jednolitej Płatności Obszarowej i 0 zł Uzupełniającej Płatności Obszarowej. W uzasadnieniu podał, że po przeprowadzeniu kontroli administracyjnej wniosku stwierdzono nieprawidłowości polegające na tym, że w stosunku do dwóch - określonych numerami ewidencyjnymi [...] i [...], o powierzchniach odpowiednio 0,39 ha i 0,35 ha - z jedenastu zadeklarowanych działek rolnych (o łącznej powierzchni 4,04 ha) wniosek o przyznanie płatności wniosło dwóch producentów rolnych. W odpowiedzi na wezwanie organu do złożenia wyjaśnień wnioskodawca zgłosił się osobiście i złożył rezygnację z dopłat do tych dwóch spornych działek. W związku z powyższym została zmniejszona powierzchnia uprawniona do dopłat w stosunku do powierzchni zadeklarowanej we wniosku. Zgodnie z powołanymi wyżej regulacjami, wsparcie finansowe dla rolników obejmuje jednolitą płatność obszarową i uzupełniającą. W ramach dofinansowania pierwszego rodzaju organ ustalił, że po przeprowadzeniu kontroli administracyjnej faktyczny obszar działek podlegających dofinansowaniu wynosi 3,32 ha, w stosunku do powierzchni zadeklarowanej przez producenta, wynoszącej 4,06 ha. Procentowa różnica pomiędzy powierzchnią działek zadeklarowanych a stwierdzoną w kontroli wynosiła 22,29 %. Ponieważ różnica ta nie przekroczyła 30 % obszaru stwierdzonego, to zgodnie z art. 138 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1973/2004, należne Wnioskodawcy dofinansowanie podlegało zmniejszeniu o dwukrotność wykrytej różnicy. W przypadku płatności uzupełniającej ustalono różnicę wynoszącą 27,21 %, zatem zgodnie z art. 52 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 796/2004 dofinansowanie dla danej grupy upraw nie należało się, ponieważ różnica między zadeklarowaną powierzchnią upraw a stwierdzoną w kontroli przekroczyła próg 20 %. W odwołaniu Z. H. podniósł, że pomimo wycofania dwóch działek powinien był otrzymać dofinansowanie do pozostałej zadeklarowanej powierzchnie gruntów, bez naliczenia "kary". Zwrócił też uwagę, że pracownik Agencji, który pomagał mu wypełniać wniosek, nie poinformował go, że na zadeklarowane przez niego działki wniosek o dofinansowanie złożył również inny producent. Ponadto kontrola z 2004 r. nie wykazała u niego żadnych nieprawidłowości. Dyrektor [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w R. utrzymał w mocy decyzję organu I instancji uznając, że dokonał on prawidłowych wyliczeń i przyznał dofinansowanie we właściwej wysokości, zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Podkreślił, że zgodnie z przepisami prawa wspólnotowego oraz ustawą o płatnościach bezpośrednich, regulującymi szczegółowy tryb i warunki udzielania tego rodzaju wsparcia finansowego oraz zasadami przeprowadzania kontroli gospodarstw rolnych, w stosunku do których wystąpiono o dofinansowanie, każdy taki wniosek może być wycofany w całości lub w części, jednakże z pewnym ograniczeniem. Wycofanie nie będzie zatwierdzone w odniesieniu do tej jego części, w której wykryto nieprawidłowości. Producent rolny może wycofać niektóre działki bez żadnym ujemnych konsekwencji, ale tylko w terminie do dnia powiadomienia go o nieprawidłowościach ustalonych przez organ. Z. H. został pisemnie powiadomiony o nieprawidłowościach dotyczących dwóch działek przez niego zadeklarowanych, a użytkowanych przez innego przedsiębiorcę. Jednakże dopiero w odpowiedzi na wezwanie organu stawił się on osobiście w urzędzie i wycofał je z wniosku o przyznanie płatności. Ponadto, nieprawidłowości zostały ujawnione po przeprowadzeniu postępowania kontrolnego, nie na etapie wypełniania wniosku przy pomocy pracownika urzędu. Również kontrola z 2004 r. dotyczyła wniosku o dofinansowanie za ten rok, natomiast sytuacja mogła się zmienić po złożeniu wniosku za rok następny, i tak też było w tym przypadku.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne