13.12.2007

Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2007 r., sygn. II GSK 260/07

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Edward Kierejczyk Sędziowie Jacek Chlebny (spr.) NSA Krystyna Anna Stec Protokolant Anna Tomaka-Magdoń po rozpoznaniu w dniu 13 grudnia 2007 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w K. z dnia 24 stycznia 2007 r. sygn. akt III SA/Kr 1217/06 w sprawie ze skargi J. K. na decyzję Dyrektora [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w K. z dnia [...] lutego 2005 r. nr [...] w przedmiocie środków z budżetu Unii Europejskiej 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w K., 2. zasądza od [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w K. na rzecz J. K. 237 zł (słownie: dwieście trzydzieści siedem) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w K. wyrokiem z dnia 24 stycznia 2007 r., sygn. III SA/Kr 1217/06 oddalił skargę J. K. na decyzję Dyrektora [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w K. z dnia [...] lutego 2005 r., nr [...] w przedmiocie przyznania dopłat bezpośrednich do gruntów rolnych.

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji podał, że w dniu 11 czerwca 2004 r. J. K. złożył wniosek o przyznanie płatności bezpośrednich na rok 2004. W związku z nieprawidłowościami dotyczącymi powierzchni zadeklarowanych działek rolnych, stwierdzonymi podczas kontroli powyższego wniosku, Biuro Powiatowe ARiMR w M. pismem z dnia 11 sierpnia 2004 r. wezwało J. K. do złożenia wyjaśnień. W odpowiedzi, wnioskodawca w dniu 20 sierpnia 2004 r. złożył ustną rezygnację z dopłat do części zgłoszonych działek ewidencyjnych (nr 167, 168 i 169 położonych we wsi C., gmina K.).

Kierownik Biura Powiatowego ARiMR w M. decyzją z dnia [...] grudnia 2004 r. odmówił przyznania J. K. płatności z tytułu Jednolitej Płatności Obszarowej oraz Uzupełniającej Płatności Obszarowej. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, ze odmowa przyznania płatności nastąpiła ze względu na zawyżoną deklarację powierzchni działek rolnych i zastosowane w związku z tym sankcje. W odniesieniu do Jednolitej Płatności Obszarowej (zgłoszona we wniosku powierzchnia działek 20,87 ha) podstawę zastosowania sankcji stanowił art. 13 rozporządzenia nr 2419/2001 z dnia 11 grudnia 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli dla niektórych schematów pomocowych Wspólnoty ustanowionego na mocy rozporządzenia Rady nr 3508/92 (Dz. U. WE Nr L 327 z 12.12.2001 r., s. 11 i n.), a także art. 5 i art. 6 rozporządzenia nr 2199/2003 z dnia 16 grudnia 2003 r. ustanawiającego środki przejściowe dla stosowania w odniesieniu do 2004 r. rozporządzenia Rady nr 1259/1999 w zakresie systemu jednolitej płatności obszarowej dla Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji (Dz. U. WE Nr L 328 z 17.12.2003 r., s. 21 i n.). Odnośnie Uzupełniającej Płatności Obszarowej (zgłoszona powierzchnia działek 17,79 ha) podstawę zastosowania sankcji stanowił, jak wskazał Kierownik Biura Powiatowego ARiMR w M., art. 13, art. 32 i art. 33 rozporządzenia Komisji nr 2419/2001 z dnia 11 grudnia 2001 r.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp