05.10.2007 Podatki

Wyrok NSA z dnia 5 października 2007 r., sygn. I FSK 897/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Zając, Sędzia del. WSA Zbigniew Łoboda (sprawozdawca), Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Protokolant Iwona Wtulich, po rozpoznaniu w dniu 5 października 2007 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej K. Spółki z o.o. z siedzibą w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 28 marca 2006 r. sygn. akt I SA/Po 1649/04 w sprawie ze skargi K. Spółki z o.o. w K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 16 września 2004 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług za lata 2000-2002 oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi kasacyjnej jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 28.03.2006 r., sygn. akt. I SA/Po 1649/04, mocą którego oddalona została skarga spółki z o.o. K. w K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 16.09.2004 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty.

W uzasadnieniu wyroku Sąd przedstawił przebieg sprawy wskazując, że spółka K. w dniu 9.09.2003 r. wystąpiła z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku od towarów i usług za lata 2000-2002 w kwocie 304.648 zł wraz z odsetkami, składając korygujące deklaracje VAT-7 za poszczególne miesiące. W uzasadnieniu wniosku powołała się strona na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25.06.2002 r. w sprawie o sygn. K 45/01, stwierdzającego niezgodność z art. 2

Konstytucji RP przepisu art. 1 pkt 8 w związku z art. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1999 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 95, poz. 1100) w zakresie, w jakim pozbawiał on przedsiębiorców prowadzących zakłady pracy chronionej zwolnienia od podatku od towarów i usług przed upływem 3-letniego okresu obowiązywania decyzji przyznającej im status zakładu pracy chronionej.

Decyzją z dnia 14.06.2004 r., nr [...], Naczelnik [...] Urzędu Skarbowego w K., na podstawie art. 72 § 1 pkt 1, art. 73 § 1 i art. 74 Ordynacji podatkowej, odmówił stwierdzenia nadpłaty. Organ ten ustalił, że spółka K. w dniu 17.11.1999 r. uzyskała na okres 3-letni status zakładu pracy chronionej (dalej "ZPChr"). Spółka jest bezpośrednim importerem polietylenu do produkcji folii. Jak wynikało z jej twierdzeń, uzyskując status ZPChr przewidywała wykorzystanie do inwestycji środków gromadzonych w ramach Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z racji ulg podatkowych, środków własnych oraz kredytów bankowych. Zaciągnięte w listopadzie 1999 r. kredyty w Banku [...] w łącznej wysokości 1.000.000 zł zostały jednak przeznaczone na pokrycie wymagalnych zobowiązań spółki, a nie na inwestycje. Tym samym po uzyskaniu statusu ZPChr spółka do końca 1999 r. nie rozpoczęła żadnych przedsięwzięć inwestycyjnych na rzecz osób niepełnosprawnych, jako też nie przedstawiła żadnych dowodów w tym zakresie. W ocenie organu powodowało to, że brak było podstaw do uwzględnienia wniosku o stwierdzenie nadpłaty dlatego, iż we wskazanym wyroku Trybunału Konstytucyjnego stwierdzono niezgodność z Konstytucją art. 1 pkt 8 ustawy zmieniającej z dnia 20 listopada 1999 r., gdyż nie zawierała odpowiednich regulacji przejściowych zapewniających ochronę podatnikom prowadzącym ZPChr.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne