Wyrok NSA z dnia 27 listopada 2007 r., sygn. II FSK 1404/06
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Grzegorz Borkowski, Sędziowie NSA: Antoni Hanusz (sprawozdawca), Jerzy Rypina, Protokolant Agnieszka Lipiec, po rozpoznaniu w dniu 27 listopada 2007 na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 26 kwietnia 2006 r. sygn. akt I SA/Łd 32/06 w sprawie ze skargi P. K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. z dnia 28 listopada 2005 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania w zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów ewidencjonowanych w 2003 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od P. K. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. kwotę 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
UZASADNIENIE
1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 26 kwietnia 2006 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w sprawie o sygnaturze akt I SA/Łd 32/06, oddalił skargę P. K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w L z dnia 28 listopada 2005 roku w przedmiocie zobowiązania w zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów ewidencjonowanych w 2003 roku. Zaskarżoną do sądu administracyjnego decyzją utrzymano w mocy rozstrzygnięcie Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w L. z dnia 29 czerwca 2005 roku, w którym określono P. K. zobowiązanie w zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów ewidencjonowanych za rok 2003.
W toku kontrolowanego przez sąd administracyjny postępowania podatkowego ustalono, iż w 2003 roku podatnik osiągnął w 99,53 % przychód z tytułu sprzedaży usług wykonywanych na rzecz Przedsiębiorstwa Wielobranżowego "B" I. K., określonych jako "wykonywanie prac budowlanych i wykończeniowych, wykonywanie instalacji chłodniczej, wentylacyjnej, wodnej, elektrycznej i kanalizacyjnej" na kwotę łączną [........] złotych netto, od którego odprowadził podatek według stawki 5,5 % przewidzianej dla przychodu uzyskanego ze sprzedaży usług w zakresie robót budowlanych (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późniejszymi zmianami). Usługi te zostały wykonane na podstawie umowy nr [.........] z dnia 28 kwietnia 2003 roku "na generalne wykonawstwo inwestycji" zawartej z I. K. Zgodnie z treścią tej umowy podatnik zobowiązany był do wykonania przedmiotu umowy przy użyciu własnych materiałów i sprzętu, zapewnienia w pełni wykwalifikowanego personelu o najwyższych kwalifikacjach, posiadającego właściwe świadectwa i uprawnienia. Organy ustaliły także, że P. K. nie dysponował stosownym sprzętem niezbędnym do wykonywania opisanych powyżej robót budowlanych. Organy podniosły również, że z zeznań podatnika wynika, że strona w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zatrudniała tylko przez dwa miesiące w okresie lipiec sierpień 2003 roku pracownika, do którego obowiązków należały między innymi prace porządkowe przy wykonywanej inwestycji. Pracownik ten, jako firma K. dokonywał również niezbędnych dla realizacji inwestycji zakupów materiałów oraz koordynował pracami podwykonawców. Za wykonane usługi i zakupione materiały podwykonawcy i dostawcy obciążali firmę K., a przedsiębiorstwo to następnie obciążało firmę "B". Organy na podstawie tych ustaleń uznały, że podatnik w 2003 roku nie dokonywał więc zakupu materiałów na tzw. skład, lecz w celu wykonania konkretnych prac przy realizacji będącej przedmiotem umowy inwestycji. Organy w toku prowadzonego postępowania podatkowego uwzględniły także treść pisma z dnia 12 maja 2005 roku Głównego Urzędu Statystycznego Departamentu Koordynacji i Organizacji Badań, stosownie do którego, usługi polegające na zakupie materiałów budowlanych, angażowaniu i koordynowaniu pracami podwykonawców w zakresie robót budowlanych w szerokim znaczeniu, to jest wszystkich zakładów usługowych, które były niezbędne do wykonania inwestycji, należało zakwalifikować jako "usługi inżynierii lądowej i wodnej" mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.20.60-00.00. W konsekwencji, w ocenie organów podatkowych, skarżący winien był w miejsce stawki podatkowej 5,5% (usługi budowlane) zastosować stawkę podatku dochodowego od przychodów zryczałtowanych w wysokości 8,5%, przewidzianą dla przychodu z działalności usługowej, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty