Wyrok NSA z dnia 17 lutego 2006 r., sygn. I FSK 531/05
Podstawą rozstrzygnięcia w zaskarżonym wyroku była odmienna od dokonanej przez organy podatkowe ocena stanu faktycznego sprawy, co do rzeczywistego dokonania przeróbek w nabytym przez podatnika samochodzie.
Przedmiotem skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 2 marca 2005 r. sygn. akt I SA/ Gd 2067/01. W wyroku tym Sąd, po rozpoznaniu skargi Mariusza S. na decyzję Izby Skarbowej w Gdańsku z dnia 1 października 2001 r., którą utrzymano w mocy decyzję Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z dnia 22 marca 2001 r., określającą stronie podatek od towarów i usług za listopad 1998 r. w kwocie 3 085 zł, zaległość podatkową w tym podatku w kwocie 11 093 zł oraz odsetki za zwłokę w kwocie 9 678 zł, uchylił decyzję organu drugiej instancji na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a i c ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, ze zm.), zwanej dalej w skrócie P.p.s.a."
W uzasadnieniu Sąd przedstawił stan sprawy. Podał, że organ pierwszej instancji zakwestionował prawo podatnika do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy tego podatku z tytułu nabycia samochodu osobowego, powołując się na art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, ze zm.), zwanej dalej w skrócie ustawą o VAT". W ocenie organu przedmiotem umowy kupna -sprzedaży, udokumentowanej fakturą z dnia 24 listopada 1998 r., zawartej pomiędzy podatnikiem, a Firmą był samochód osobowy Organ podkreślił, że pomimo wydanej uprzednio przez Rzeczoznawstwo Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego opinii technicznej i zaświadczenia PPKS Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów w Elblągu, wskazujących na przeprowadzenie zmian modernizacyjnych samochodu i pomimo określenia w dowodzie rejestracyjnym z dnia 24 listopada 1998 r. przedmiotowego samochodu jako samochodu ciężarowo-uniwersalnego, pojazd ten należało uznać za samochód osobowy. Przeprowadzone bowiem w toku kontroli w dniu 5 stycznia 1999 r. oględziny pojazdu pozwoliły ustalić, że w tym dniu samochód nie posiadał zamontowanej przegrody oddzielającej przestrzeń bagażową od osobowej oraz pozwoliły na jednoczesne stwierdzenie braku dokonania jakichkolwiek innych trwałych przeróbek.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty