Wyrok NSA z dnia 31 sierpnia 2006 r., sygn. I OSK 594/05
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Zbigniew Rausz (spr.) Sędziowie Małgorzata Jaśkowska Jerzy Stankowski Protokolant Michał Zawadzki po rozpoznaniu w dniu 31 sierpnia 2006 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Hanny D.-K., Grażyny D., Teresy D. oraz Barbary Urszuli G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 lutego 2005 r. (...) w sprawie ze skargi Hanny D.-K., Grażyny D., Teresy D. oraz Barbary Urszuli G. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 lipca 2003 r. (...) w przedmiocie reformy rolnej 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie 2. oddala wniosek wnoszących skargę kasacyjną o zwrot kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Jak wskazał Sąd w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku, decyzją z dnia 23 lipca 2003 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, na podstawie art. 138 par. 1 pkt 1 Kpa utrzymał w mocy decyzję Wojewody W. z dnia 27 lipca 2001 r. odmawiającą stwierdzenia, że nieruchomość o oznaczeniach geodezyjnych obręb Z., mapa nr 1, działka 57/2, o pow. 13.4129 ha, na której znajduje się pałac wraz z otaczającym go parkiem, stanowiąca uprzednio własność Joachima Karola D. - nie podpada pod działanie przepisu art. 2 ust. 1 lit. "e" dekretu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z dnia 6 września 1944 r. /Dz.U. 1945 nr 3 poz. 13/ o przeprowadzeniu reformy rolnej.
W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wskazał, że kluczowym dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy jest ocena materiału dowodowego, pod kątem istnienia w przedmiotowej sprawie możliwości wykorzystania zespołu pałacowo-parkowego na cele reformy rolnej, wskazane w dekrecie o przeprowadzeniu reformy rolnej.
Przedmiotowa nieruchomość została przejęta na rzecz Skarbu Państwa z mocy prawa na podstawie art. 2 ust. 1 lit. "e" dekretu PKWN z dnia 6 września 1944 r. Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. "e" dekretu o przeprowadzeniu reformy rolnej pod jego działanie podpadały nieruchomości ziemskie stanowiące własność albo współwłasność osób fizycznych lub prawnych, jeżeli ich rozmiar łączny przekracza bądź 100 ha powierzchni ogólnej, bądź 50 ha użytków rolnych, a na terenie województw poznańskiego, pomorskiego i śląskiego, jeśli ich rozmiar łączny przekracza 100 ha powierzchni ogólnej, niezależnie od wielkości użytków rolnych tej powierzchni.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty