Wyrok NSA z dnia 26 wrzenia 2006 r., sygn. I OSK 1303/05
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Janina Antosiewicz (spr.) Sędziowie NSA Jerzy Bujko Małgorzata Pocztarek Protokolant Edyta Pawlak po rozpoznaniu w dniu 26 września 2006 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 sierpnia 2005 r. sygn. akt IV SA/Wa 723/05 w sprawie ze skargi Polskiego Czerwonego Krzyża na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 stycznia 2005 r. nr ZK-VI-632-2-196/04/02 w przedmiocie wydania pozwolenia na przeprowadzenie zbiórek publicznych oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 12 sierpnia 2005 r. sygn. akt IV SA/Wa 723/05 uwzględniając skargę Polskiego Czerwonego Krzyża uchylił decyzję Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z 11 stycznia 2005 r. i utrzymaną przez nią w mocy decyzję z 20 października 2005 r. w przedmiocie umorzenia postępowania o wydanie zezwolenia na przeprowadzenia zbiórek publicznych.
W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył ustalenia organu, z których wynikało, iż Minister rozpoznawał sprawę w związku z przekazaniem mu przez Marszałków Województw Mazowieckiego, Podlaskiego i Prezydenta m. Gdańska wniosków Zarządów Okręgowych PCK (Mazowieckiego, Podlaskiego i Pomorskiego) o zezwolenie na przeprowadzanie zbiorek na terenie ww. województw.
Decyzją z 20 października 2005 r. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji umorzył postępowanie przyjmując, iż zarządy nie były upoważnione do reprezentacji organizacji PCK na terenie przekraczającym obszar ich właściwości oraz podejmowania w jej imieniu czynności prawnych w odniesieniu do obszaru przekraczającego ich właściwość miejscową, co wynikało ze Statutu PCK, w brzmieniu określonym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 kwietnia 1996 r. w sprawie zatwierdzenia Statutu PCK (Dz.U. Nr 42, poz. 182) jak i określonym w obecnie obowiązującym rozporządzeniu Rady Ministrów z 25 października 2004 r. (Dz.U. Nr 247, poz. 2372). Organ wskazał, iż wnioskodawcą o wydanie zezwolenia jest w istocie cała organizacja PCK, a równocześnie teren zbiórek realizowanych przez poszczególne zarządy okręgowe miał de facto przekroczyć obszar jednego województwa, gdyż były to zbiórki ogólnopolskie. Wystąpienie przez poszczególne zarządy PCK z wnioskami do marszałków stanowiło obejście art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych (Dz.U. Nr 22, poz. 162 z późn. zm.), w myśl którego, gdy zbiórka ma być przeprowadzona na obszarze obejmującym więcej niż jedno województwo, właściwym do wydania decyzji jest Minister. Wobec tego, że cele zbiórek zaplanowanych w poszczególnych województwach są zbieżne, wykluczona jest możliwość wydawania zezwoleń przez marszałków. Zróżnicowanie beneficjentów nie jest równoznaczne ze zróżnicowaniem ich celów.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty